Papperskvitto eller digitalt kvitto? Snart får kunderna själva välja när Willys och Hemköps alla butiker inför digitala kvitton. För att förenkla, minska nedskräpningen – men framför allt spara på miljön.
Papperskvitto eller digitalt kvitto? Snart får kunderna själva välja när Willys och Hemköps alla butiker inför digitala kvitton. För att förenkla, minska nedskräpningen – men framför allt spara på miljön.
Sedan i höstas har ett pilotprojekt pågått där ett urval antal butiker ingått och där medarbetare inom Axfoodfamiljen varit testpiloter vad gäller digitala kvitton.
– Piloten har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood.
På det här sättet är du som kund själv med och bidrar till mindre nedskräpning, men framför allt en minskad miljöpåverkan. Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. De flesta slängs direkt i papperskorgen. Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd.
– Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra ca 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Om man lägger ut alla dessa kvitton på en rad skulle det motsvara en sträcka på 63 750 kilometer.
För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83
Bildtexter:
Bo Bäckström, Systemchef på Axfood, och hans kollega Anders Sigfridsson på Axfood IT testar digitalt kvitto i en av Hemköps testbutiker. Här ihop med Åsa Domeij.
– Digitala kvitton går helt i linje med Axfoods hållbarhetsarbete, säger Åsa Domeij.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se