Urban Deli fortsätter lansera innovativa produkter. Senast i raden är ett svenskt lättöl (2,2%) bryggd på björksav – med anor från vikingatiden.
Urban Deli fortsätter lansera innovativa produkter. Senast i raden är ett svenskt lättöl (2,2%) bryggd på björksav – med anor från vikingatiden.
- Vi har väckt liv i den uråldriga traditionen att använda sav till ölbryggning, säger Jesper Weidlitz, vd Urban Deli.
Björksav har använts i dryck sedan vikingatiden då man drack björksav som hälsosam vårkur. Det sades att man drack “märg i benen” eftersom saven sågs som trädens blod och själ.
Delar av vattnet i ölen har bytts ut mot björksav som ger smaken lite extra sötma jämfört med vanlig ljus lager. Eftersmaken får ett härligt inslag av mineraler och mint, lite som chablis fast utan syra.
Trolle Ljungby-baserade Charlis Brygghus, som även brygger Urban Deli Brödöl, producerar ölet som blir Urban Delis våröl. Flaskorna kommer att finnas i både restaurang och butik. I butik kostar ölen 25 kronor styck.
För mer information kontakta:
Jesper Weidlitz, vd: 0707-31 87 00 eller Sibel Wolff, Marknad- och kommunikation: 0733-57 36 35.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.