Hemköp öppnar ny butik i Barkarbystaden

12 oktober 2021

2024 öppnar Hemköp en egenägd butik i nya stadsdelen Barkarbystaden i västra Stockholm. Butiken får ett bostadsnära läge med utmärkta kommunikationer runt knuten och skapar samtidigt ett 20-tal nya jobb.

Thomas Hässledal etableringschef Hemköp

Butiken får ett strategiskt läge i framväxande Barkarbystaden som när stadsdelen är klar 2026 – 2030 kommer att ha 14 000 nya bostäder och 30 000 invånare.

Hemköpsbutiken får ett centralt läge, i gatuplan till ett bostadshus som ligger i nära anslutning till t-banans blåa linje och den planerade nya t-banestationen Barkarbystaden. Hemköp och fastighetsägaren Åke Sundvall är överens och har skrivit kontrakt, men det är fortfarande för tidigt att säga exakt vad det blir för matbutik.

–  Fast självklart planerar vi en modern butik med inspirerande matglädje och där matälskande kunder ska kunna ta del av Hemköps breda sortiment för såväl vardag som helg med färskvaror, delidisk och möjlighet till e-handel med click and collect,  säger Thomas Hässledal, etableringschef på Hemköp.

–   Det blir en butik byggd med hög hållbarhetsstandard och modern teknik, kylar och frysar som drivs på klimatneutral media där överskottsvärmen återvinns samt LED-belysning som är energieffektiv.

Om allt går som planerat ska butiken vara klar att öppna någon gång under 2024.

Fakta Hemköp Barkarbystaden, Stockholm
Säljyta: drygt 1 300 kvm