Eurocash förvärvar Eda Supermarket

3 augusti 2022

Gränshandelskedjan Eurocash, med sju butiker längs gränsen till Norge, förvärvar Eda Supermarket i Charlottenberg och stärker därmed sin närvaro i Värmland med en betydligt större och modernare butik. Övertagandet sker den 4 oktober.

Eda Supermarket

Gränshandelskedjan Eurocash har tecknat ett avtal med Eda Supermarket om att förvärva den cirka 5 300 kvadratmeter stora butiken i Charlottenberg, strax intill den norska gränsen i Eda kommun i Värmland.

Charlottenberg är en väletablerad och växande marknad för norska gränshandelskunder. Eda Supermarket, som nu omvandlas till en Eurocashbutik, har ett utmärkt läge och är den första matvarubutiken man möter när man passerar gränsen från Norge. I samband med övertagandet kommer den nuvarande Eurocashbutiken i Eda att avvecklas. Tidpunkt för detta är inte fastslaget i dagsläget.

Det känns väldigt bra att kunna erbjuda våra kunder i Charlottenberg en ny, stor och modern Eurocashbutik, ombyggd enligt vårt nya koncept och med ett sortiment som är specialanpassat för gränshandelskunden, säger Johan Svensson, vd på Eurocash.

Eurocash har under en längre tid letat efter ett nytt läge för att bygga en större och mer modern butik i Charlottenberg. Nu väljer man att i stället förvärva en befintlig butik, som är mer än dubbelt så stor som dagens Eurocash butik.

Det är en fin och väletablerad butik med bra tillgänglighet och generöst med parkeringar. Den manuella delidisken kommer att finnas kvar för att på bästa sätt möta kundernas efterfrågan. Vi har också idéer om hur man kan vidareutveckla platsen för att den ska bli ett attraktivt och naturligt stopp för gränshandelskunder, med allt de behöver, säger Johan Svensson.

Butiken kommer under slutet av 2022 att genomgå en ombyggnation för att färdigställs enligt Eurocash nya butikskoncept. Idag jobbar cirka 40 medarbetare på Eda Supermarket, som alla kommer att erbjudas anställning på Eurocash. Även medarbetarna i den nuvarande Eurocashbutiken kommer att flytta med till den nya butiken.

– Det här är ännu ett steg för Eurocash i arbetet med att leda och utveckla gränshandeln. Vi använde tiden under pandemin till att utveckla ett ännu starkare butikskoncept och modernisera våra butiker. Målet är att med ett tydligt och starkt kedjeerbjudande finnas där kunden efterfrågar gränshandel och göra det enkelt för norska kunder att handla bra mat till lägsta pris, säger Johan Svensson

Kategorier: Axfood Eurocash