Nu öppnar nya Eurocashbutiken i Charlottenberg

24 november 2022

I dag slår den nya, större och toppmoderna Eurocashbutiken i Eda/Charlottenberg upp portarna. Gränshandelsbutiken Eda Supermarket förvärvades av Eurocash i somras. Efter övertagandet i början av oktober har butiken genomgått en ombyggnation och nu omvandlats till Eurocash nya butikskoncept, med ett sortiment som är specialanpassat för den norska gränshandelskunden – en kund som nu på allvar är tillbaka.

Eurocash Eda Charlottenberg JPG

Sedan restriktionerna försvann har vi sett en successiv återgång i gränshandeln, och under det tredje kvartalet var vi för första gången tillbaka på en försäljning som var högre än före pandemin. Att vi nu kan möta de norska kunderna i Charlottenberg med en ny, stor och toppmodern Eurocashbutik där vi behållit de bästa delarna från den tidigare butiken och samtidigt anpassat den till Eurocash nya koncept känns väldigt bra. Nu kan vi möta både gamla och nya kunder med ett riktigt starkt erbjudande, säger Johan Svensson, vd på Eurocash.

Det var i början av oktober som Axfoods gränshandelskedja Eurocash, med sju butiker längs gränsen till Norge, tog över Eda Supermarket efter att ha förvärvat den i somras. Butiken är 5 300 kvadratmeter stor, ligger strax intill den norska gränsen i Eda kommun i Värmland, och har ett strategiskt viktigt läge som den första matbutiken man möter när man passerar gränsen från Norge.

Eurocash hade under en längre tid letat efter ett nytt läge för att ersätta den tidigare Eurocashbutiken Charlottenberg för att bygga en större och mer modern butik, men förvärvade i stället Eda Supermarket, som är mer än dubbelt så stor som den tidigare butiken. I samband med att den nya butiken öppnas avvecklas den tidigare, och samtliga medarbetarna i de båda butikerna har kunnat erbjudas fortsatt jobb i den nya Eurocashbutiken.

– Vårt mål är att leda och utveckla gränshandeln, och bli de norska gränshandelskundernas förstahandsval. Att stärka vår position i Värmland är ännu ett steg i det arbetet. Genom att vi använde tiden under pandemin till att utveckla vårt butikskoncept och modernisera våra butiker från Strömstad i söder till Storlien i norr, möter vi idag de norska kunderna med ett tydligare och starkare kedjeerbjudande än någonsin, och gör det enkelt för dem att handla bra mat till lägsta pris, säger Johan Svensson.

Kategorier: Axfood Eurocash