Axfood 20 år

1 jan 2020

Caroline Berg: ”Det viktigaste vi har är våra medarbetare”

Som huvudägare har Axel Johnson-familjen varit med om att grunda, bygga och utveckla Axfood. Caroline Berg är sedan 2015 ordförande i familjeföretaget och även ledamot i Axfoods styrelse. Här berättar hon om ett långsiktigt företagsbyggande som vilar på gemensamma värderingar, viljan att våga förnya sig och en stark tilltro till medarbetarna.

Caroline Berg tillhör den femte generationen av företagare inom Axel Johnson AB. Som majoritetsägare och ledamot i Axfoods styrelse spelar hon en viktig roll.

– Jag och min familj brinner verkligen för mat. Mat är en stor del av vårt hjärta och Axfood är ett helt fantastiskt bolag. Det är häftigt att se att vi har så många olika koncept i våra kedjor och att vi därmed kan möta kunden på olika sätt varje dag, säger Caroline Berg.

Hon tycker att Axfood visat på en enorm styrka genom att växa mer än marknaden i stort, och det under lång tid. En kombination av att vara skickliga på daglig drift, men också nytänkande, innovation och utveckling.

– Medarbetarna gör ett enastående arbete. Axfoods framgångar är tack vare dem. Alla som möter kunderna i butik varje dag, men också de som jobbar med utvecklingsfrågor, sortiment, logistik och kunderbjudanden. Alla delar är viktiga och bidrar.

Värderingar röd tråd

Axfood är ett relativt ungt bolag, medan Axel Johnson har funnits i snart 150 år. När Caroline ser tillbaka på familjeföretagets långa historia är det ett par saker som står ut – några röda trådar som de hållit fast vid.

– Det ena är såklart våra värderingar. Att vi bygger och utvecklar verksamheter långsiktigt och hållbart. Det andra är förändringskraften, vår förmåga att hela tiden bygga och utveckla nya affärer, möta kunderna på nya sätt och utveckla våra verksamheter. Axfood är ett jättebra exempel på det.

Hon pekar på det mål Axel Johnson satte 2015 som kallas 10/50-målet och som betyder att om tio år ska 50 procent av verksamheten vara sådant som inte görs idag. Nya produkter, tjänster, erbjudanden och kunder. Majoriteten av det nya ska komma från befintliga verksamheter.

– Även här tycker jag att Axfood är ett bra exempel med en hög innovationstakt inom nya produkter, den digitala utvecklingen och lösningar som kunderna uppskattar. Garants framgång, e-handeln och kundklubbarna är bara några exempel. Det har varit en otrolig resa under de här tjugo åren.

Digitalisering, hållbarhet och integration

När Caroline Berg pratar framtid är digitaliseringen något hon ständigt återkommer till.

– Digitaliseringen påverkar oss i alla dimensioner och ger oss också många möjligheter. Det kommer att krävas mycket kompetens. Därför är det viktigt att vi fortsätter med kompetensutveckling. För alla och i alla led.

Hållbaret är ett annat ord som hon ofta nämner.

– Hållbarhet är något vi som ägarfamilj verkligen vill arbeta för och där är Axfood en ledstjärna i många avseenden. Vi ska fortsätta att vara ledande på området eftersom hållbarhet kommer att förbli en av våra huvudstrategier framöver. Det är roligt om vi kan hjälpa våra kunder att bli mer hållbara, inspirera dem till att leva ett mer hållbart liv. Här spelar Axfood en viktig roll.

Mångfald och integration är andra nyckelord, såväl nu som i framtiden.

– Jag tycker att integration och inkludering hör till vår tids största frågor. Det finns ingenting som skadar ett samhälle så mycket som när människor känner ett utanförskap. Dessutom vill vi ha medarbetare och ledare som speglar våra kunder, och samhället i stort. Det handlar också om att attrahera den bästa kompetensen och då behöver vi rekrytera ur hundra procent av talangpoolen.

Innovation och långsiktigt byggande

Hon tycker det är viktigt att Axfood fortsätter att jobba med innovation. Att ta fram nya produkter och nya tjänster, men också att vara lyhörd och flexibel för nya vindar som blåser. Hon ser framför sig två pelare i såväl Axel Johnsons som Axfoods företagsbygge.

– Att både ha långsiktigheten, att jobba på djupet och hålla fast vid våra värderingar, och samtidigt vara nyfikna, förändringsbenägna och flexibla. Långsiktiga och uthålliga i kombination med snabbfotade och otåliga. När vi lyckas blir det en väldigt bra kombination. Allt det här hänger ihop med en sak – och det är återigen våra medarbetare.

Caroline Berg tror på en utveckling av nya produkter och nämner baljväxtfärs som ett bra exempel. Den togs först fram av Axfoundation och har sedan testats på Urban Deli med stor framgång.

– Det är ju en produkt som inte ens fanns för ett år sedan. Sådana produkter tror jag vi kommer att få se mer av.

Vad tror du om utvecklingen för e-handeln?

– Den behöver vi förstås göra riktigt, riktigt bra. Samtidigt är våra fysiska butiker otroligt viktiga. E-handeln kan aldrig ersätta den upplevelse som en fysisk butik kan ge våra kunder, varje dag. Det är bara att se till sig själv. Som kund vill man handla på flera olika sätt.

Hur handlar du själv?

– Jag både småhandlar och storhandlar i butik. Men jag handlar också online. Ibland tar jag bilen och åker till Willys i Sickla och storhandlar. Ibland blir det Hemköp City på väg hem från jobbet med det som får plats i min cykelkorg. Nyligen flyttade vi till Årsta och där finns en fin handlarägd Hemköpsbutik vid Gullmarsplan som jag utforskar.

Kommer Axfood att växa ytterligare?

– Vi är helt fokuserade på att fortsätta bygga och utveckla Axfood långsiktigt. Och jag tror på en fortsatt tillväxt och att vara vägledande inom hållbarhet. Axfood är en lysande stjärna och vi har fantastiska medarbetare.

Caroline Berg blickar framåt med optimism och stor tillförsikt.

– Mat kommer alltid att vara viktigt för människor. Det är det som gör den så kul, att den berör och är en stor del av människors liv. Genom Axfoods verksamhet kan vi möta nya trender och bli en spegling av samhället och dess utveckling. Vi kan vara nytänkande och samtidigt en viktig samhällsaktör som hjälper människor i deras vardag, varje dag.