Med kundmötet i fokus och fortsatt volymtillväxt stärker Axfood sina marknadspositioner under årets första kvartal. Vi redovisar en stabil resultatutveckling och upprätthåller en hög aktivitetsnivå inom strategiskt viktiga områden för ökad effektivitet och marknadsnärvaro. Dessutom har en rad aktiviteter för att stärka City Gross initierats. Inom logistiken fortsätter produktiviteten att öka i vårt nyligen färdigställda logistikcenter i Bålsta, och vi inleder nu nästa steg i utvecklingen av logistikstrukturen för att skapa än mer kapacitet och effektivitet från 2030 och framåt.

Med kundmötet i fokus och fortsatt volymtillväxt stärker Axfood sina marknadspositioner under årets första kvartal. Vi redovisar en stabil resultatutveckling och upprätthåller en hög aktivitetsnivå inom strategiskt viktiga områden för ökad effektivitet och marknadsnärvaro. Dessutom har en rad aktiviteter för att stärka City Gross initierats. Inom logistiken fortsätter produktiviteten att öka i vårt nyligen färdigställda logistikcenter i Bålsta, och vi inleder nu nästa steg i utvecklingen av logistikstrukturen för att skapa än mer kapacitet och effektivitet från 2030 och framåt.
Efter en period med låg inflation ökade matprisinflationen enligt SCB återigen och uppgick i årstakt till 3,8 procent under det första kvartalet, drivet av en lång rad faktorer i vår omvärld såsom bristande tillgång på råvaror, klimatförändringar och geopolitisk turbulens. Många konsumenter påverkas och det är tydligt att våra kunder har fortsatt stort fokus på prisvärde och lågpris.
Under det första kvartalet ökade vi vår detaljhandelsomsättning med 15,7 procent, drivet av en positiv kundtillströmning och ökade volymer. Även exkluderat förvärvade City Gross fortsatte vi ta tydliga marknadsandelar med en tillväxt som uppgick till 3,0 procent. Tillväxten för marknaden påverkades av en betydande negativ kalendereffekt om -2,3 procent. Vår starka prestation under lång tid och genom olika konjunkturcykler är ett kvitto på vår förmåga att navigera skiftande konsumentbeteenden. Inom Axfood arbetar vi systematiskt med stort fokus på såväl intern effektivitet som att motverka kostnadstrycket från tidigare led i livsmedelskedjan för att säkerställa ett prisvärt och attraktivt erbjudande till våra kunder.
Fortsatt momentum för Willys, Hemköp och Snabbgross
Willys är Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja och har en unik marknadsposition. Tillväxten för Willys under första kvartalet uppgick till 3,0 procent med en fortsatt positiv utveckling i såväl kundtillströmning som lojalitet. Under lång tid har lågpris varit marknadens snabbast växande segment med särskild preferens bland yngre konsumenter och barnfamiljer. Vi ser stor potential att fortsätta expandera kedjan med fler butiker i snabb takt. Med ett attraktivt erbjudande inom marknadssegmentet traditionell livs har även Hemköp en positiv utveckling under första kvartalet med en tillväxt om 3,1 procent, och en i synnerhet bra tillväxt i jämförbar försäljning. Snabbgross fortsatte att inom segmentet för restaurang och café leverera en stark tillväxt om 5,2 procent trots en fortsatt svag marknad.
Hög aktivitetsnivå för att stärka City Gross
Med förvärvet av City Gross har Axfood en närvaro inom det attraktiva stormarknadssegmentet. City Gross har några utmanande år bakom sig och även utvecklingen under första kvartalet blev svag med en tillväxt om -3,8 procent. Som tidigare kommunicerats är innevarande år ett omställningsår och det kommer att ta tid innan de satsningar som vi nu gör ger effekt. Vi har en tydlig plan för att stärka kedjan genom att bland annat tydliggöra koncept och varumärke, vässa kunderbjudandet, implementera kedjedrift och effektivisera verksamheten. I dagarna lanserades ett nytt kommunikationskoncept och ett förstärkt och mer prisvärt kunderbjudande. Vi genomför även strukturåtgärder där butikerna i Borlänge och Bromma konverteras till Willys-butiker. Vi ser stora möjligheter att med vår erfarenhet, kompetens och kapacitet vända City Gross till lönsamhet någon gång under andra halvan av 2026.
Initiativ för ökad kapacitet och effektivitet
Inom logistiken nådde vi under kvartalet en betydande milstolpe när e-handeln implementerades i det nya automatiserade logistikcentret i Bålsta. Logistikcentret, som är ett av Europas största, är med det nu i full drift för såväl butik som e-handel i samtliga temperaturzoner. Anläggningen visar en tydlig successiv produktivitetsförbättring, och vi räknar med att från andra kvartalet i år realisera de effektivitetsförbättringar om 200-300 Mkr på årsbasis som tidigare kommunicerats vilket kommer bidra till en fortsatt lägre kostnadsgrad i logistiken och en stärkt konkurrenskraft för Axfood.
Med logistikcentret i Bålsta har vi långsiktigt säkrat kapacitet och effektivitet i varuflöden i mellersta och norra Sverige. Vi planerar nu för nästa steg i utvecklingen av vår logistikstruktur för att skapa än mer kapacitet och effektivitet i de södra delarna av Sverige från 2030 och framåt. Planen är att etablera ett nytt automatiserat logistikcenter i Göteborgsregionen som i första hand ska ersätta vårt nuvarande lager i Backa, och vi ser samtidigt över hur vi ska hantera volymtillväxten för övriga lager i södra Sverige. Vi kommer under kommande kvartal konkretisera planerna och initiera förhandlingar med relevanta parter och intressenter. Som en del av vårt kontinuerliga arbete med att öka produktivitet och kostnadseffektivitet har vi under kvartalet dessutom initierat arbetet med att effektivisera våra supportfunktioner för att ytterligare stärka vår konkurrenskraft.
En positiv samhällskraft
Som en av Sveriges största dagligvaruaktörer har vi på Axfood ett samhällsansvar. Våra cirka 15 000 medarbetare arbetar varje dag med att förse kunder över stora delar av landet med ett omfattande utbud av livsmedel. Samtidigt arbetar vi för att nå ut än mer brett med framförallt vårt lågpriserbjudande till platser där vi inte finns idag genom att expandera till delar av vårt land där invånarna helt saknar lågprisalternativ. Vi utmanar, driver på och investerar för innanförskap, en mer hållbar och hälsosam konsumtion samt minskat klimatavtryck i hela livsmedelskedjan. Vi vill vara en positiv samhällskraft, och det är något som vi alla inom Axfood brinner för.