Axfood summerar ett starkt andra kvartal med en tillväxt som var betydligt högre än marknadens. Med prisvärda och attraktiva erbjudanden väljer allt fler konsumenter att handla hos oss. Dessutom bidrar de senaste årens investeringar i automation och logistik till koncernens effektivitet och konkurrenskraft. Samtidigt pågår strategiska satsningar för att ytterligare stärka marknadsnärvaro och butikskedjornas position.

Axfood summerar ett starkt andra kvartal med en tillväxt som var betydligt högre än marknadens. Med prisvärda och attraktiva erbjudanden väljer allt fler konsumenter att handla hos oss. Dessutom bidrar de senaste årens investeringar i automation och logistik till koncernens effektivitet och konkurrenskraft. Samtidigt pågår strategiska satsningar för att ytterligare stärka marknadsnärvaro och butikskedjornas position.
Marknaden präglas fortsatt av intensiv konkurrens inom samtliga segment och ett stort fokus på prisvärde genomsyrar kundernas köp-beteenden. Vi är övertygade om att detta är en dynamik som kommer att bestå givet konsumenternas ökade prismedvetenhet. Genom vår modell med olika koncept i samverkan, i kombination med ett brett och prisvärt sortiment, har vi rätt förutsättningar att fortsätta navigera en
dynamisk marknad.
Tillväxt mer än marknaden drivet av lågpriskedjan Willys
Det är tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos oss. Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén Sveriges billigaste matkasse. Detaljhandelsomsättningen ökade med 23 procent totalt och 9 procent exkluderat City Gross, som förvärvades i november förra året. Tillväxten för marknaden som helhet uppgick till 6 procent med en positiv kalendereffekt om drygt 1 procent.
Med Willys starka position som Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja redovisar butikskedjan under kvartalet en kraftig tillväxt som var högre än marknadens, såväl totalt som på jämförbar basis. Sammantaget ökade Willys omsättning med 10 procent, drivet av en fortsatt positiv volymutveckling från såväl hög kundtrafik som lojalitet. Hemköp redovisar en bra utveckling inom segmentet traditionell livs, med en tillväxt om 6 procent, och Snabbgross fortsätter med en tillväxt om 6 procent att framgångsrikt navigera en trög marknad inom restaurang och café.
City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknadssegment som koncernen tidigare inte verkat i. Tillväxten under kvartalet uppgick till 3 procent. Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.
Hög aktivitet i Dagab
Med både påsk och midsommar summerar Dagab ett bra kvartal med stora volymer, ökad produktivitet och marknadssatsningar för att stötta kunderna. Dessutom fortsatte arbetet med att trimma in processer och flöden efter att det högautomatiserade logistikcentret i Bålsta nu varit i full drift sedan i våras. Som tidigare kommunicerats planerar Dagab även för nästa steg i utvecklingen av logistikstrukturen för att skapa än mer kapacitet och effektivitet även i de södra delarna av Sverige från 2030.
Ökad tillväxt och effektiviseringar bidrar till stärkt konkurrenskraft
Genom en betydande kundtillströmning, hög tillväxt och effektiviseringar i logistiken ökade koncernens resultat. Effektivitet och kostnadsfokus i inköp och interna processer är högt på agendan för att investera i marknadssatsningar inom såväl butikskedjorna som Dagab, och ett prisvärt och attraktivt erbjudande till våra kunder. Under kvartalet har arbetet med att effektivisera våra supportfunktioner genomförts. Effektiviseringarna kommer att leda till årliga kostnadsbesparingar om cirka 80 Mkr från 2026, vilket skapar förutsättningar för koncernen att fortsätta investera i prisvärde och konkurrenskraft.
Ytterligare kliv bidrar till klimatomställningen
Förnybar energi är ett viktigt område för att minska vår klimatpåverkan. Under kvartalet invigde vi Sveriges största solpark i Hallstavik i Uppland som vi etablerat i samarbete med solenergi-företaget Alight. Vår elmix består sedan länge i princip uteslutande av svensk förnybar energi men med den nya solparken adderar vi ytterligare kapacitet till elnätet. Det bidrar till att öka förutsättningarna för den gröna omställningen samtidigt som vi också skapar förutsägbarhet i vår egen energiförsörjning.
Under kvartalet fortsatte utfasningen av fossila drivmedel i transporter genom en ökad användning av förnybara drivmedel. Utsläppen från egna transporter minskade väsentligt med 20 procent jämfört med föregående år.
Ett starkt kvartal med betydande kundtillströmning
Vi summerar ett starkt kvartal där vi växte mer än marknaden och fortsatte attrahera såväl befintliga som nya kunder. Vi har bra momentum i Willys, Hemköp och Snabbgross och arbetar för att utveckla City Gross. I bakomliggande led har vi blivit mer konkurrenskraftiga med vår nya logistikplattform och vi fortsätter hålla ett högt tempo i våra strategiska satsningar inom många områden. Med kundmötet i fokus har vi en hög ambitionsnivå och utvecklingstakt för att ytterligare stärka våra positioner.