Axfood sammanfattar ännu ett starkt kvartal med hög kundtillströmning, volymtillväxt och ökade marknadsandelar, samt en positiv resultatutveckling i samtliga rörelsesegment. Vi fortsätter investera i strategiskt viktiga områden för att bli än mer effektiva och förbättra konkurrenskraften ytterligare. De senaste åren har logistikstrukturen utvecklats för att möjliggöra fortsatt lönsam tillväxt, och under kvartalet kommunicerades våra planer på ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Kungsbacka för att öka kapacitet och effektivitet även i södra Sverige.
Årets tredje kvartal präglades, precis som tidigare kvartal, av en
intensiv konkurrens på marknaden och en hög prismedvetenhet
bland konsumenterna. Vi navigerar framgångsrikt denna föränderliga
och dynamiska miljö genom att nyttja kraften i vår affärsidé om starka
och särskiljande koncept i samverkan. Genom prisvärda och attraktiva
erbjudanden väljer allt fler konsumenter att handla hos oss. Med
fortsatt momentum levererar vi en stark kvartalsutveckling och ökade
marknadsandelar.
Hög kundtillströmning, volymtillväxt och ökade marknadsandelar
Under tredje kvartalet ökade Axfoods detaljhandelsomsättning med
cirka 19 procent och drygt 6 procent exkluderat City Gross, samtidigt
som tillväxten på marknaden var drygt 5 procent. Utvecklingen var
driven av både Willys och Hemköp som redovisade volymökningar som
ett resultat av positiv kundtillströmning och lojalitet. Med positionen som Sveriges ledande lågpriskedja och en hög attraktivitet bland hushållen fortsätter Willys att utveckla erbjudandet.
Bland annat uppgraderas befintliga butiker i hög takt till det nya butikskonceptet Willys 5.0, och dessutom accelereras etableringstakten av nya butiker kommande år med ambitionen att öppna minst 10 nya butiker årligen. Även Hemköp, som verkar i segmentet traditionell livs, moderniserar butiker i hög takt för att stärka kundmötet. Erbjudandet utvecklas kontinuerligt med fokus på prisvärde, färskvaror och måltidslösningar. Vår restauranggrossist Snabbgross levererade under kvartalet en tillväxt om 6 procent.
City Gross förvärvades för snart ett år sedan för att skapa nya tillväxtmöjligheter för Axfood. Organisationen arbetar utifrån en tydlig plan och med en omfattande utvecklingsagenda för att vända butikskedjans svaga utveckling de senaste åren. Vi ser positiva tendenser
i den jämförbara tillväxten och kostnadsgraden som ett resultat av våra initiativ. City Gross har stor potential som en renodlad aktör inom stormarknad, ett attraktivt segment som fortsätter växa sin andel av marknaden. Med ett långsiktigt perspektiv nyttjar vi vårt kunnande och
vår erfarenhet för att utveckla och stärka kedjan för framtiden.
Positiv resultatutveckling i samtliga segment
Med ökad lojalitet och tillväxt i butikskedjorna förbättrades resultatet i samtliga rörelsesegment. Tillsammans med effektivitet och kostnadsfokus i bakomliggande led, i såväl logistiken som i centrala processer och arbetssätt, ökade rörelsemarginalen för koncernen som helhet.
Utveckling av logistiken i södra Sverige
Dagab fortsätter arbetet med att optimera varuflödet och trimma in koncernens nya logistikstruktur. Logistikcentret i Bålsta, tillsammans med frukt- och gröntlagret i Landskrona och det nyligen driftsatta höglagret i Backa, bidrar tydligt till koncernens kapacitet och
effektivitet. Vi har också påbörjat arbetet med att etablera ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Kungsbacka som ska stärka koncernens varuförsörjning i södra Sverige. Vi bygger för framtiden,
och skapar med den nya logistiklösningen förutsättningar för att fortsätta växa och bli än mer konkurrenskraftiga.
Initiativ för att öka takten i den gröna omställningen
Under kvartalet presenterade vi rapporten Mat 2030, Axfoods förslag
till en mer hållbar livsmedelsstrategi för Sverige. Som en ledande aktör
inom dagligvaruhandeln vill vi ta täten inom hållbar utveckling, och
rapporten, med 105 lösningar för att främja hållbar produktion och
konsumtion, är en viktig del i vår samhällspåverkan och arbete med
att driva branschfrågor.
Som koncern bidrar vi också till att öka takten i den gröna
omställningen i samhället. Under kvartalet fortsatte utfasningen
av fossila drivmedel i egna och inhyrda transporter att minska
våra utsläpp, och vår nya solpark i Hallstavik i Uppland är i full drift.
Vi fortsatte också att lansera innovativa produktnyheter för ökad
hållbarhet och hälsa.
Med kraften i vår affärsidé fortsätter vi utmana och växa
Vår prestation i det tredje kvartalet visar på kraften i vår affärsidé
med tillväxt högre än marknaden och resultatförbättringar i samtliga
rörelsesegment. Vår utveckling visar hur vi med våra olika koncept och
varumärken driver lojalitet och tillväxt i marknadens alla segment, såväl organiskt som genom expansion. Med vår integrerade värdekedja skapar vi konkurrensfördelar och effektivitet i bakomliggande led. Detta tillsammans med en hög utvecklingstakt, stark kultur och ett
fantastiskt engagemang, gör att jag är övertygad om att vi är rätt positionerade för att fortsätta utmana och stärka våra marknadspositioner även under kommande år.
Simone Margulies
Vd och koncernchef Axfood