Sex procent i Sverige är vegetarianer men gruppen som äter vegetariskt flera gånger i veckan ökar. Mer än var tredje svensk (36%) äter vegetarisk mat en eller flera gånger i veckan – och 22 procent planerar att äta mindre kött det närmaste året. Det visar en undersökning TSN-Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets ändrade matvanor.
Sex procent i Sverige är vegetarianer men gruppen som äter vegetariskt flera gånger i veckan ökar. Mer än var tredje svensk (36%) äter vegetarisk mat en eller flera gånger i veckan – och 22 procent planerar att äta mindre kött det närmaste året. Det visar en undersökning TSN-Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets ändrade matvanor.
Det finns en tydlig trend: vi äter allt mer vegetarisk mat och säger att vi på sikt ska minska vårt köttätande och det främst av miljö-och klimatskäl, men även av hälsoskäl. Kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt framöver (25%), medan det bland de yngre är ännu fler (31%).
– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt. – Och det kött vi äter kommer vi att vara noga med att det är producerat på ett schysst sätt, säger Åsa Domeij, chef för miljö och social ansvar på Axfood.
Den nya vegotrenden avspeglar sig också tydligt i matkedjornas sortiment och försäljning. På Willys och Hemköp har kyld vegetarisk mat ökat med 116 procent det senaste året, vilket kan jämföras med en ökning på 40 procent året innan. För dagligvaruhandeln i stort är ökningen 73 procent och 12 procent för djupfryst vegetarisk mat.
Enligt undersökningen är det enbart 7 procent kvinnor och endast 2 procent män som säger sig vara renodlade vegetarianer idag. Men det ökade intresset kring djurhållning, ekologiskt, närodlat, hållbarhet och inte minst den hälsotrend vi ser i samhället i dag är den främsta förklaringen till det ökade intresset för vegetariskt mat bland den breda allmänheten. Detta avspeglas också i att sortimentet breddats. Bara under det senaste året har lågpriskedjan Willys ökat sitt ekologiska utbud med ett hundratal nya produkter och de vegetariska utbudet växer hela tiden hos båda kedjorna.
Sifo-undersökningen visar också tydligt att konsumenterna hungrar efter mer kunskap kring vegetarisk mat och matlagning och att recept och ökad inspiration från butikshåll skulle få dem att handla ännu mer vegetariskt.
Fotnot: Undersökningen genomfördes av TSN-Sifos webbpanel 26-28 oktober. Antalet svarande var 1086 slumpmässigt utvalda från allmänheten.