Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Apohems vd Gustav Hasselgren: "Jag får fjärilar i magen av ambitionsnivån"

28 februari 2022

Nätapoteket Apohem, som Axfood är delägare i, fortsätter sin fantastiska tillväxtresa sedan starten 2017. Vi kollar läget med vd Gustav Hasselgren för en inblick i bolagets framtidsplaner och utmaningar framåt.

Gustav Hasselgren vd Apohem

Gustav Hasselgren, vd Apohem.

Nätapoteket Apohem, som Axfood är delägare i, fortsätter sin fantastiska tillväxtresa sedan starten 2017. Vi kollar läget med vd Gustav Hasselgren för en inblick i bolagets framtidsplaner och utmaningar framåt.

Hej Gustav! 2021 var ytterligare ett spännande år för Apohem – hur gick året?

– 2021 var ett bra år för Apohem. Kortfattat så fortsatte Apohem att växa med nästan 70 procent och nu har vi dubblat våra marknadsandelar på ett år. Vi är fortfarande en tuff liten utmanare men vi omsätter nu ungefär en kvarts miljard och har över 80 anställda.

Vilka var de stora satsningarna för Apohem under 2021?

– Vårt lager i Årsta invigde vi i slutet av 2020 och det har verkligen fungerat över all förväntan med hög effektivitet och kapacitet. I april lanserade vi en helt ny e-handelsplattform vilket var ytterligare ett sätt att framtidssäkra de mest fundamentala systemen och processerna. Under hösten lanserade vi dessutom vår första stora kampanj med reklam på TV, radio, utomhus, poddar och i flertalet digitala kanaler.

Vilka är era största utmaningar just nu?

– Just nu är den största utmaningen att växa organisationen i takt med tillväxten. Vi anställer hela tiden och just nu har vi fem parallella rekryteringsprocesser och fler rekryteringar kommer att ske under våren.

Om vi blickar framåt, vad är svårast med att växa så snabbt?

– När vi arbetar med vår plan framåt så kan jag få fjärilar i magen av ambitionsnivån, men jag vet samtidigt att det kändes lika hissnande inför 2020 och 2021. Jag har tidigare arbetat med större, etablerade varumärken och bolag där utvecklingen är mer förutsägbar än när både affären och organisationen nästan dubbleras varje 12–18 månader. Jag upplever att det blir ännu viktigare att verkligen tro på sina strategier och planer när så mycket måste hända och tillväxten behöver vara hög.

Vad är då viktigast för Apohem för att fortsätta växa?

– Det absolut viktigaste är teamet. Det är full rulle på Apohem och det är så otroligt viktigt att vi värnar om en miljö som är schysst, där vi tar hand om varandra och har kul ihop. Jag tycker att vi ska vara stolta över vad vi skapat tillsammans hittills och kulturen förblir vår högsta prioritet.

Kategorier: Axfoodfamiljen