I början av 2020 planerar Räddningsmissionen att starta Göteborgs första sociala supermarket – MatRätt. Axfood blir medgrundare till butiken, som kommer att sälja överskottsmat till ett rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet.
Samuel Haugstvedt, projektledare på Räddningsmissionen i Göteborg.
I början av 2020 planerar Räddningsmissionen att starta Göteborgs första sociala supermarket – MatRätt. Axfood blir medgrundare till butiken, som kommer att sälja överskottsmat till ett rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet.
– Äntligen får Göteborg en butik som kan ta hand om matsvinnet på samma sätt som Matmissionen i Stockholm. Det finns ett stort behov för ekonomiskt utsatta människor att handa billig mat och även få möjlighet till arbetsträning. Det här innebär win-win för alla, säger Karin Bildsten, hållbarhetsstrateg på Axfood.
MatRätt kommer att drivas som en social franchise, med målsättningen att så småningom kunna bära sig själv ekonomiskt. Planen är att butiken ska öppna i januari 2020. Just nu tittar Räddningsmissionen på ett antal passande lokaler.
– I grund och botten handlar det om att ta hand om det matsvinn som vi redan idag får från olika livsmedelsbutiker och grossister. Kan vi omsätta det i en butik där utsatta människor med låg inkomst kan handla till rabatterat pris, så hjälper vi samhället på flera sätt, berättar Samuel Haugstvedt, projektledare på Räddningsmissionen.
Willys, Hemköp och Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab tillhör de inom Axfoodfamiljen som redan idag samarbetar med Räddningsmissionen.
Den första svenska butiken av denna modell, Matmissionen, öppnades i december 2015 i Rågsved av Stockholms Stadsmission med Axfood som medgrundare.