Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfoodakademien nominerade till Human Growth Award 2022

7 juli 2022

Human Growth Award är en tävling där Sveriges mest innovativa och moderna HR-team som utvecklar och driver HR framåt lyfts. I år är Axfoods utbildningsenhet Axfoodakademien nominerade!

Ett glatt gäng från Axfoods utbildningsenhet Axfoodakademien.

Human Growth Award är en tävling där Sveriges mest innovativa och moderna HR-team som utvecklar och driver HR framåt lyfts. I år är Axfoods utbildningsenhet Axfoodakademien nominerade!

Human Growth Award går till ett team som ”bidrar till hållbar utveckling genom initiativ som gynnar dagens såväl som kommande generationers behov och som aktivt bidrar till att bygga lönsamma och framgångsrika verksamheter”. Priset delas ut av Wise Consulting på uppdrag av Wise Group. Förra året vann HR-teamet på 3 Sverige.

Grattis Annika Devert, chef Axfoodakademien. Hur känns det?

– Tack, vi är så glada över nomineringen och jag är stolt över mitt team som bidrar till att göra skillnad och utveckla koncernens medarbetare. Jag vill också passa på att lyfta våra otroliga internlärare som är en stor del i vår framgång.

Varför tror du att ni har blivit nominerade i år?

– På Axfoodakademien skapar vi förutsättningar för alla som arbetar inom Axfood att växa, utvecklas och lära i vardagen. De senaste åren har Axfoodakademien växlat upp. Vi har ställt om från fysiska till digitala utbildningar vilket både innebär att vi når fler och att vi blir mer inkluderande. Alla som arbetar inom Axfood ska ha möjlighet att växa och utvecklas i sin roll. Vi ser lärandet som en naturlig och viktig del av arbetet.

2022 satte koncernen som en av sina strategiska prioriteringar att Axfood ska vara en lärande organisation. Vad innebär det?

– En lärande organisation strävar ständigt efter att utvecklas och förbättras. Det mest effektiva lärandet sker i medarbetarnas vardag, där man har möjlighet att repetera och få feedback. De senaste åren har vi jobbat för att flytta ut lärandet i verksamheterna. All forskning pekar på att det är när lärandet sker där som det ger störst effekt.

Kan du ge något exempel på vad som gjorts för att skapa en lärande organisation?

– Ett tydligt exempel är att vi gjort om vårt butikschefstraineeprogram till en lärresa för butiksmedarbetare som vill utvecklas till butikschefer. Det innebär att fler kan utvecklas och att lärandet i större utsträckning sker i butiken med närmsta chef som coach i stället för på en kursgård. Vi öppnar runt tio nya butiker om året och har alltid behov av duktiga ledare. Vi har även gjort en lärresa för butiksmedarbetare som är redo för att ta nästa steg och bli teamchefer. Just nu går cirka 150 personer det programmet!

Vad händer framåt?

– Att bli en lärande organisation är en del av Axfoods strategiska agenda och kommer fortsätta att vara det 2023. Vi måste ständigt utvecklas för att klara av stora förändringar, möta våra kunder på bästa sätt och ha nya ledare redo när vi öppnar nya butiker, etcetera. Vi på Axfoodakademien jobbar nära verksamheterna samtidigt som vi omvärldsbevakar och är experter på lärande och pedagogik. Alla medarbetare ska känna att de både vill och kan utvecklas.

Priset för Human Growth Award delas ut den 16 november 2022.

Vill du veta mer om hur Axfood ser på lärande? Se AxTalks med Axfoodakademien om lärande

Kategorier: Axfoodfamiljen