Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfoods varumärke Eldorado i designsamarbete med Mwuana

25 april 2022

Axfoods lågprisvarumärke Eldorado har genom åren lanserat flera uppskattade klädkollektioner – många har sålt slut inom loppet av några minuter. Tillsammans med rapparen Mwuana lanserar Eldorado nu en modern version av den funktionella dramatenväskan.

Rapparen Mwuana med Eldorados dramatenväska

Rapparen Mwuana och kampanjens modeller med dramatenväskan från Eldorado.

Axfoods lågprisvarumärke Eldorado har genom åren lanserat flera uppskattade klädkollektioner – många har sålt slut inom loppet av några minuter. Tillsammans med rapparen Mwuana lanserar Eldorado nu en modern version av den funktionella dramatenväskan.

Efter succén med flera slutsålda klädkollektioner har nu Eldorado gjort sitt första designsamarbete – vilket resulterat i den allra första Eldorado-väskan: en funktionell dramatenväska med snygg design, perfekt att dra hem matvarorna i från butiken.

– Vi valde att samarbeta med Mwuana för att han har en fin koppling till Eldorado sedan barndomen och att han utanför sin musikkarriär ägnar sig mycket åt konst och design. Resultatet är både praktiskt och snyggt, helt i linje med vad Eldorado är och vill vara, berättar Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation för Axfoods egna märkesvaror (EMV) på Dagab.

Kan även bäras som ryggsäck

Designprocessen har pågått tillsammans med Mwuana – eller Robin Nyström som han egentligen heter – i över ett års tid och resultatet är en funktionell, semi-transparent, vit dramatenväska. Väskan har många funktioner, bland annat ett datorfack, och kan kopplas av från vagnen för att bäras som ryggsäck. Loggans gula färg är inspirerad av Eldorados tidigare utseende, vilket Robin "Mwuana" Nyström har en stark relation till.

– Jag är uppvuxen i Stockholmsförorten Bromsten och Eldorados produkter var en stor del av min uppväxt. Vi köpte alltid deras gul-röda produkter på Willys i Rissne, där min mamma fortfarande är stammis, säger Robin Nyström.

Modern hyllning till den äldre generationen

Till kampanjen har äldre modeller anlitats. Väskan ses som en brygga mellan två generationer genom sitt moderna uttryck i kombination med dramatenväskans popularitet bland många äldre.

– Att ha pensionärer som modeller var en självklarhet. En hommage till de som reppat dramatenväskan bäst. Det är en fantastiskt smart produkt, något som landets äldre generation länge har förstått. Vi använde alltid en dramaten när jag hjälpte min farmor att handla. Tillsammans har vi skapat en riktigt snygg variant med funktioner för att den ska kunna tas med både till mataffären, gymmet, skolan, kontoret eller på resan, säger Robin Nyström.

Dramatenväskan Eldorado x Mwuana finns till försäljning i limiterad upplaga på Eldoradovaror.store från den 25 april kl. 12:00.

axfood_eldorado_mwuana_vaska2.jpg

Kategorier: Egna varor