Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Hemköp dubblerade e-handeln under 2021

25 november 2021

På kort tid har Hemköp gått från noll till 71 butiker som kan erbjuda sina kunder e-handel. Pandemin, med ändrade köpmönster, var en starkt bidragande orsak till den snabba utvecklingen att handla sin mat på nätet.

Medarbetare på Hemköp plockar varor för e-handeln.

På kort tid har Hemköp gått från noll till 71 butiker som kan erbjuda sina kunder e-handel. Pandemin, med ändrade köpmönster, var en starkt bidragande orsak till den snabba utvecklingen att handla sin mat på nätet.

– Vi ser en fortsatt starkt tillväxt även 2022 med stor efterfrågan både från butiker och kunder, säger Hemköps e-handelschef Fabiola Wikström.

Av Hemköps cirka 200 butiker runt om i Sverige kan 71 butiker i 37 städer och orter i dag erbjuda kunderna e-handel genom click&collect. Det är en ökning med 55 butiker de senaste 18 månaderna sedan det började rullas ut brett, och en dubblering bara hittills i år.
Pandemin var en starkt bidragande orsak till det starkt ökade intresset att handla sin mat på nätet istället för i fysisk butik.

– Det gjorde att allt fler fick upp ögonen för andra sätt och kanaler att handla sin mat och äldre är den målgrupp som vuxit mest, berättar Fabiola Wikström.

Fördelen med att näthandla mat, menar hon, är att det såväl är smidigt, enkelt som att det spar tid för kunderna. Speciellt uppskattad är e-handeln för våra kunder som bor på mindre orter.

Varje kund är viktig
Först ut med e-handel av Hemköps handlarägda butiker var Hemköp Munkedal i Bohuslän med premiär redan sista veckan 2019.

– Det var precis innan pandemin bröt ut och med den fick jag en rivstart och gick snabbt från knappt två procent e-handel till tio procent av omsättningen på mindre än ett år, säger handlaren Frederik Lutmers som efter det upplevt en berg-och-dalbana där han nu är tillbaka på normal ökningstakt igen.

Han ångrar dock inte en sekund att han började med e-handel som ett extra erbjudande till sina kunder.

– Det är ju ändå framtiden. Speciellt om man som jag har en butik i glesbygden där varje kund är viktig.

Under första halvåret 2022 spår Fabiola Wikström att ytterligare Hemköpsbutiker hoppar på tåget med e-handel.

– Då kommer vi att se en fortsatt tillväxt, även om vi nu ser att många återvänder till de fysiska butikerna när restriktionerna är släppta.

Kategorier: Axfoodfamiljen