För att uppmuntra till kylskåpsrensning och öka medvetenheten om matens klimatpåverkan väljer Mat.se, som ingår i Axfoodfamiljen, att stänga ner sin e-handel under Black Friday.
För att uppmuntra till kylskåpsrensning och öka medvetenheten om matens klimatpåverkan väljer Mat.se, som ingår i Axfoodfamiljen, att stänga ner sin e-handel under Black Friday.
Årets upplaga av lågprisdagen Black Friday spås nå nya höjder. Då väljer Axfoodägda Mat.se att kl. 18.00 på fredagen stänga ner sin e-handel under en timme för att belysa hållbarhetsfrågan vad gäller konsumtion av mat.
– Genom att stänga vår e-handel under prime time och istället uppmuntra till kylskåpsrensning hoppas vi både på att skapa debatt och att få fler konsumenter att tänka till en extra gång innan köp, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.
Reaktioner mot konsumtionshetsen
Förra året shoppade svenskarna för drygt 5,3 miljarder kronor under Black Friday, en ökning på nästan 50 procent jämfört med föregående år. Och siffran förväntas stiga i år. Trots detta börjar en del konsumenter och företag bojkotta och protestera mot konsumtionshetsen.
– En av våra starkaste drivkrafter är hållbarhet och vi brinner extra mycket för att minska matsvinnet och informera våra kunder om hur deras mathandling påverkar klimatet. Vi jobbar just nu på ett stort projekt tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) där vi bland annat kartlägger koldioxidutsläpp ända ner på produktnivå.
Guide för att minska matsvinnet
Enligt Livsmedelsverket slängs varje år cirka 19 kilo fullt ätbar mat per person och 26 kilo mat och dryck hälls ut i slasken. Ett hushåll kan spara upp till 6 000 kr per år genom att minska sitt svinn.
– Vi har tagit fram en guide över hur man kan trolla fram en festmåltid genom att rensa i skafferi och kylskåp. Det är ett bra och enkelt sätt att dryga ut hushållskassan och bidra till minskad klimatpåverkan, avslutar Ylva Bruzelius.