Axfoods matkassebolag Middagsfrid har under det senaste året storsatsat på kunderbjudandet och är nu redo att skala upp kundbasen. I linje med det lanseras en kampanj med bilder på matkassar framtagna med hjälp av AI.
Axfoods matkassebolag Middagsfrid har under det senaste året storsatsat på kunderbjudandet och är nu redo att skala upp kundbasen. I linje med det lanseras en kampanj med bilder på matkassar framtagna med hjälp av AI.
Middagsfrid har under det senaste året gjort stora förbättringar i kunderbjudandet och bland annat lanserat en ny sajt och e-handelsplattform, ny hemleveranslösning och flexibla menyer. Nu väntar en period av nykunds- och reaktiveringsaktiviteter, där bland annat en kampanj framtagen med hjälp av AI lanseras. Kampanjen föreställer absurda varianter av matkassar som till exempel en ”Originalkasse” med blomkålsmoln, flygande fåglar och en liten cykel som ämnar väcka uppmärksamhet.
– Vi ville skapa en intressant kontrast mellan det artificiella i bilderna mot det autentiska i våra matkassar. Vi lägger en otrolig omsorg på våra matkassar, våra kockar tar fram nya recept varje vecka, vilket gör det enkelt för kunden att få i sig bra mat. Vi tycker att få godare vanor ska vara lika enkelt som att skapa bilder med AI, säger Camilla Tullberg Wengholm, marknads- och försäljningschef på Middagsfrid.
AI används på flera håll inom Axfoodkoncernen
Middagsfrid är en del av Axfoodkoncernen, som använder sig av AI inom flera delar av verksamheten och ser stora fördelar av att ständigt prova nya tekniker och lösningar. Kampanjidén kom till internt på Middagsfrid, och de AI-genererade bilderna skapade Middagsfrid själva, efter det har man haft hjälp av en produktionsbyrå för uttag till olika format.
– AI är ett ständigt högaktuellt ämne där vi och många andra bolag inom Axfoodkoncernen använder det för att effektivisera processer och förbättra kundmötet. Att kunna generera bilder på det här sättet är relativt nytt och känns väldigt nytänkande, det har därför varit extra kul att experimentera inom detta område, säger Malin Wiklander, vd Middagsfrid.
Kampanjen kommer synas på tunnelbana och bussar i Stockholm och sedan även i sociala medier under augusti och september.