Rebecca Hammel och Matilda Klasson från KTH har i samarbete med Axfood gjort ett examensarbete om hur försäljningen av ekologiska matvaror kan öka.
Rebecca Hammel och Matilda Klasson från KTH har i samarbete med Axfood gjort ett examensarbete om hur försäljningen av ekologiska matvaror kan öka.
Fokus har varit på kundernas beteende i butik och hur det kan förändras för att upptäcka och köpa ekologiska varor. Tre hypoteser har testats med experiment i butikerna Hemköp Birger Jarl och Hemköp Torsplan för att ta reda på hur kunderna agerar och tänker.
Studien uppmärksammades av Dagens Nyheter som intervjuat Rebecca och Matilda om resultaten:
– Resultatet visade på att priset inte är en så avgörande faktor och det beror på att man inte tittar på det. Många noterade inte ens att priset var detsamma eftersom man har en bild av att ekologiskt ska vara dyrt, säger Matilda Klasson i Dagens Nyheters intervju.
KTH-studenterna tittade på försäljningssiffrorna från vecka 19 då det vanliga, konventionella, smöret hade samma pris som det ekologiska av märket Arla. 99 Hemköp-butiker ingick i experimentet.
Studien visar också att märkning av varor behöver bli bättre för att de ska synas och placering i hyllan är viktig. För att nå fram till den slutsatsen möblerade man om i två olika butiker under två veckor, placerade produkterna i ögonhöjd och satte på en etikett för att göra dem mer synliga. Produkterna som flyttades och märktes var Garants ekologiska olivolja, baguette, quinoa, kaffe och falukorv.
Hur informationen på förpackningarna såg ut studerades genom en kundundersökning för att se om det styrde köpbeslutet. I ett experiment visades två olika bilder upp för ett antal konsumenter. En bild var identisk med hur produkten ser ut och en hade ett argument tillagt på produkten. De produkter som förseddes med argument var ekologisk färsk pasta och ekologiska cornflakes. De tydligt märkta produkterna ökade kundernas benägenhet att välja ekologiskt.
Axfoods egna varumärke Garant Eko utökas ordentligt under året för att ge kunderna prisvärda ekologiska alternativ. Sortimentet ska gå från 150 produkter till drygt 200 när året är slut.