För att uppmärksamma de negativa konsekvenserna av konventionell sojaodling, och samtidigt visa att företag kan ta initiativ för hållbar produktion av soja, har WWF lanserat "Soy Scorecard". I år tilldelas Axfood totalt 22 poäng av 24 möjliga, och är i topp bland företagen som leder vägen för hållbar soja.
För att uppmärksamma de negativa konsekvenserna av konventionell sojaodling, och samtidigt visa att företag kan ta initiativ för hållbar produktion av soja, har WWF lanserat "Soy Scorecard". I år tilldelas Axfood totalt 22 poäng av 24 möjliga, och är i topp bland företagen som leder vägen för hållbar soja.
Soja är en av världens viktigaste grödor och huvuddelen av den soja som produceras används till djurfoder och sojamjöl. Den många gånger storskaliga odlingen har expanderat på bekostnad av unika naturområden. Axfood arbetar för att bidra till en mer hållbar sojaproduktion och som en del av det arbetet köper vi så kallade sojacertifikat.
WWF Soy Scorecard har undersökt sammanlagt 133 ledande företag i livsmedelsbranschen och analyserat hur ansvarsfulla de är vad gäller användningen av den soja som används som djurfoder. Axfood fick sammanlagt 22 av 24 poäng i undersökningen, vilket är ett bra resultat.
– Vi är i framkant av företag i Sverige och Europa med att bidra till en ansvarsfull och hållbar produktion av soja, säger Helena Björck, dietist på Axfood.
Idag är 100 procent av den soja som används vid produktionen av Axfoods egna märkesvaror antingen certifierad eller kompenserad genom köp av certifikat. Pengarna för certifikaten går till certifierade odlingar och bidrar därmed till att öka den hållbara sojaproduktionen. Dessutom arbetar vi för att leverantörerna ska utöka andelen certifierad soja i sina produkter.
Klicka här för att läsa mer om Axfoods arbete för hållbar sojaproduktion.
Klicka här för att se Axfoods Soy Scorecard på WWF:s hemsida.