Axfoods eget varumärke Garant övergår till så kallad flowpack, en skyddande plastfilm som formas runt produkten, för all köttfärs i mindre förpackningar. Bytet innebär att plastanvändningen minskar med drygt 100 ton per år, vilket gör det till Axfoodkoncernens största plastbantnings-initiativ hittills.

Axfoods eget varumärke Garant övergår till så kallad flowpack, en skyddande plastfilm som formas runt produkten, för all köttfärs i mindre förpackningar. Bytet innebär att plastanvändningen minskar med drygt 100 ton per år, vilket gör det till Axfoodkoncernens största plastbantnings-initiativ hittills.
Flowpack innebär en mer hållbar förpackning som minskar klimatavtrycket väsentligt genom att mindre plast används. För varje förpackning minskar mängden plast med 68 procent.
– Det här är ett stort steg framåt i våra ambitioner att minska förpackningarnas klimatavtryck samtidigt som vi gör det smidigare för kunderna genom att plasten tar mindre plats och är lättare att materialåtervinna, säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab.
Den nya förpackningslösningen omfattar samtliga Garants köttfärser som väger upp till 500 gram. I höstas genomfördes motsvarande förändring för alla ekologiska färser, något som mottogs positivt av kunderna,
– Med flowpack får våra kunder en produkt med samma höga kvalitet som tidigare, men i en mer praktisk och miljövänlig förpackning, säger Tove Almgren.
Ytterligare plastbantning
Plastbesparingen innebär ett viktigt steg i riktning att minska Axfoods plastanvändning med minst 25 procent 2025 samt att alla förpackningar ska vara återvinningsbara 2030.
Axfood har tidigare genomfört en rad insatser för att minska mängden plast i förpackningar. Över 10 ton plast sparades genom att minska storleken på påsen för Garants orientbröd. Genom att reducera mängden plast runt butikskartongerna för Garant krossade tomater bantades över 44 ton och ett förpackningsbyte från tråg till påse för Garants köttbullar minskade plastanvändningen med närmare 10 ton. Fler initiativ ska genomföras för att ytterligare reducera plastanvändningen för förpackningar och därmed minskning av klimatbelastningen.
Relaterad media



Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.