En ny rapport från Matpriskollen visar att matpriserna är betydligt högre på orter där konkurrens från lågprisbutiker saknas, eller är svag. Trots det är det ofta svårt och tar lång tid att få tillstånd att få öppna nya butiker. Lågpriskedjan Willys kräver nu åtgärder. ”Det är inte rimligt att ett stort antal svenska konsumenter betala tusentals kronor för mycket för maten”, säger kedjans vd Nicholas Pettersson.

En ny rapport från Matpriskollen visar att matpriserna är betydligt högre på orter där konkurrens från lågprisbutiker saknas, eller är svag. Trots det är det ofta svårt och tar lång tid att få tillstånd att få öppna nya butiker. Lågpriskedjan Willys kräver nu åtgärder. ”Det är inte rimligt att ett stort antal svenska konsumenter betala tusentals kronor för mycket för maten”, säger kedjans vd Nicholas Pettersson.
Matpriserna har till följd av stora omvärldshändelser stigit kraftigt de senaste åren, och grävt allt djupare hål i svenska konsumenters plånböcker. Samtidigt saknar en miljon svenskar tillgång till ett lågprisalternativ när de ska handla mat. I mer än 100 av 290 kommuner i Sverige finns inga lågprisbutiker.
Prisundersökningsföretaget Matpriskollen har nyligen publicerat en rapport om vilken påverkan förekomsten av lågprisbutiker har på matpriserna på orten. Resultatet är tydligt: etablering av lågprisbutiker har en dubbel positiv effekt för konsumenterna; de sänker priserna hos de befintliga butikerna i närområdet, samtidigt som de erbjuder lågprisbutikens egna lägre priser. För en barnfamilj kan detta innebära en årlig besparing på åtskilliga tusenlappar, även om de fortsätter att handla i sin vanliga butik.
Lågpriskedjan Willys vill öppna fler butiker, men på många orter är det en lång och svår process för att få de tillstånd som krävs. Som regelverket ser ut idag kan en kommun utan tydlig grund stoppa etablering av nya matbutiker, till exempel genom att inte ge tillstånd för livsmedel i detaljplanen eller begränsa ytan för nya verksamheter.
– Vi hade kunnat öppna betydligt fler butiker och i betydligt snabbare takt, men tyvärr sätter många kommuner upp onödiga etableringshinder. Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10-15 år utan att lyckas, och ibland utan att vi förstår varför. Det är inte att värna om sina kommuninvånares intresse av att kunna handla billigare mat, säger Willys etableringschef Heinz Möller.
Nu uppmanar Willys till snabbare förändringar för att underlätta etableringen av nya matbutiker. Att göra det enklare att förändra verksamheten i befintliga lokaler till livsmedelsbutiker och att krävaenhetliga beslutsunderlag vid förbud mot eller begränsning av ytan för livsmedelsbutiker, så att etableringar inte kan stoppas utan rimliga skäl, är två viktiga åtgärder som Willys vill se.
– Det är inte rimligt att många svenska konsumenter betalar tusentals kronor för mycket för maten. Att göra det enklare att etablera lågprisbutiker är den enskilt viktigaste åtgärden för sänkta matpriser. Konkurrensverket har i flera rapporter under många år konstaterat att kommunernas planarbete bromsar nyetableringar. Nu måste politiker och tjänstemän på både riks- och kommunnivå agera och ta sitt ansvar för att öka den lokala konkurrensen, säger Willys vd Nicholas Pettersson.
Relaterad media



Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar’n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen cirka 15 000 medarbetare och en omsättning om över 85 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.