Gå direkt till innehåll

Frida Ridderstolpe, digital utvecklings- och e-handelschef på Axfood

Möjligheten att bygga upp sitt eget team och organisationen för digital utveckling lockade Frida Ridderstolpe till Axfood. Ständigt nya utmaningar och projekt gör att hon arbetar kvar.

Frida Ridderstolpe, digital utvecklings- och e-handelschef.

Frida Ridderstolpe, digital utvecklings- och e-handelschef. Foto: Elin Andersson

Möjligheten att bygga upp sitt eget team och organisationen för digital utveckling lockade Frida Ridderstolpe till Axfood. Ständigt nya utmaningar och projekt gör att hon arbetar kvar.

Vad gör du på jobbet?

– Jag arbetar med frågor som rör Axfoods digitala utveckling, inom e-handel, digitalisering i butik, kundprogram och avancerad analys. Tillsammans med ett team av affärsutvecklare, data scientists och i nära samarbete med Axfoods varumärken tar vi fram strategier och planer för digital utveckling. Vi driver också projekt inom digital utveckling, allt från nya lastmile lösningar till innovation inom avancerad analys och nya sätt att handla mat. Jag är inne på mitt femte år på Axfood nu och ännu har inget år varit det andra likt.

Hur bidrar du i din roll till att skapa mer livskvalitet för alla?

– Att arbeta med digitalisering inom dagligvaruhandeln innebär ofta att göra moment i vardagen enklare och mer inspirerande. Det skapar livskvalitet varje dag.

Beskriv hur det är att jobba på Axfood!

– Inom Axfood händer det otroligt mycket och i min roll arbetar jag både med våra stora varumärken som Hemköp och Willys, men också med våra mindre som Urban Deli och Middagsfrid. Det är en spännande vardag med stor variation. Det är en bransch i stor förändring, det är alltid kul och utvecklande på jobbet. Axfood är stort men ändå familjärt, eftersom vi är många får man möjlighet att lära känna massor av nya personer och möta olika kompetenser.

Hur är det att jobba inom en koncern?

– Att jobba i Axfoodkoncernen är utvecklande, det är en koncern som utmanar och vågar. I en stor koncern får det man gör ofta stor påverkan, det är häftigt att se de projekt vi gör i verkligheten. I mitt jobb är det en styrka att exempelvis kunna testa och innovera i de mindre bolagen för att sedan ta ut och skala upp i de större när vi fått resultat. Att jobba i vår koncern ger också en unik möjlighet att se fler olika kundmöten och hur allt hänger ihop i bakomliggande led.

Hur har din resa inom Axfood sett ut?

– Jag är inne på mitt femte år på Axfood nu och det har hänt massor, när jag började var e-handeln en mindre del av affären på cirka 2 procent där vi nu är på helt andra nivåer. Förutom att bygga upp mitt team och organisationen för digital utveckling så har jag fokuserat på att öka takten på den digitala utvecklingen, för e-handel, kundprogram och inom avancerad analys. Jag och mitt team har gjort allt från nya lösningar för click & collect, väldens första klimatmärkning på produktnivå till innovation med röststyrd handel. Än så länge har inget år varit likt det andra, förändringstakten är hög.

Vad fick dig att söka till Axfood?

– Den största drivkraften var att Axfood var i starten av sin digitaliseringsresa och jag såg fram emot att vara en del av den resan. Jag var också väldigt nyfiken på att testa en bransch där jag kan vara med och påverka människors vardag i stor skala.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det är inte bara en sak som är roligt, jag gillar att det är omväxlande. I mitt dagliga jobb får jag möjligheten att ta fram strategier för framtida prioriteringar ena dagen och den andra dagen lansera en ny e-handelsplattform, ingen dag är den andra lik. Och jag har fantastiskt kompententa och roliga kollegor, utan dem hade det inte varit lika kul.

Hur har du utvecklats sedan du började på Axfood?

– Jag är nyfiken som person och har fått lära mig en helt ny bransch, dagligvaruhandeln är unik och för att ta rätt beslut behöver man ha en förståelse för affären och kunderna.

Hur skulle du beskriva kulturen? Beskriv stämningen i ditt team!

– Vi har en inkluderande kultur med högt i tak och mycket humor i vardagen. Vi hjälper varandra för att komma framåt och i mitt team är det helt ok att ibland göra fel, det måste vara så när man testar nya saker. Då är det bara att tänka om. Starkare tillsammans är en av Axfoods värderingar och en del av kulturen, samarbete och att hjälpa varandra är en naturlig del av vardagen.

Vad är du stolt över i ditt jobb?

– Jag är stolt över hur mitt team samverkar med resten av koncernen och skapar resultat varje dag. Det är en stor koncern och att se hur de utmanar gamla sanningar eller löser ett problem är underbart.

Vad skulle du säga till en kandidat som är intresserad av att börja på Axfood?

– Börja, du kommer inte ångra dig. Axfood är en koncern att växa i, spännande frågor att jobba med och framför allt massor av drivna och roliga kollegor.

Vilken är din favoriträtt?

– Jag är allätare och gillar bäst när det finns många rätter att välja på, gärna från det italienska köket.

Bakgrund 

Frida har arbetat inom retail större delen av sin yrkeskarriär, innan hon kom till Axfood var hon ett antal år på modeföretaget Gant och sedan på H&M. "Den röda tråden i min karriär är att jag ofta arbetat i roller där det funnits något nytt att bygga upp, både organisation och nya affärsmöjligheter." På Gant startade hon e-handel på den svenska marknaden och på H&M arbetade hon med expansion och affärsutveckling av e-handel. "De senaste 15 åren har jag haft ledaransvar, jag tycker det är givande att lösa problem tillsammans med andra och arbeta med att utveckla mina medarbetare."