På ett KSLA seminarium förra veckan om fiskefrågor och hållbart fiske diskuterades vad handeln gjorde för att lyfta fram bra och miljömärkta fiskalternativ.
På ett KSLA seminarium förra veckan om fiskefrågor och hållbart fiske diskuterades vad handeln gjorde för att lyfta fram bra och miljömärkta fiskalternativ.
Inger Näslund från WWF menade att det är synd att inte butikerna på ett tydligare sätt visar för kunderna att det finns miljömärkt fisk. Det handlar dels om både MSC och KRAV märkning.
På Axfood har vi en fiskpolicy som handlar både om vad vi inte ska sälja och vad vi ska lyfta fram i marknadsföringen. Vi har varit duktiga på att ta bort rödlistad fisk från butikerna. Fisk som är rödlistad ska inte finnas i Axfoods butiker. Men i policyn står det också att vi ska lyfta fram mer miljömärkt fisk. Men när det gäller skyltning i butikernas bra fiskdiskar så fattas det en hel del. Det är läge att skryta mer om att det faktiskt finns ett bra utbud av fisk för miljömedvetna kunder! Jag måste faktiskt ge Inger Näslund rätt i att det går att göra mycket mer när det gäller marknadsföring. Men Axfood har förbättrat sortimentet av miljömärkt fisk rejält och trots att det varit försiktigt med skryt har den miljömärkta andelen av fiskförsäljningen ökat kraftigt det senaste året. Men bättre skyltning är också på gång. Willys är på gång att förbättra sin information vid fiskdiskarna.