Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Dags för märkning med ursprungsland

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood 18 januari 2010

En tydlig konsumenttrend är att man vill veta mer om matens ursprung. Många är intresserade av att köpa lokalproducerad mat.

En tydlig konsumenttrend är att man vill veta mer om matens ursprung. Många är intresserade av att köpa lokalproducerad mat.

Skälen kan vara olika. Det kan handla om kortare transporter, vilja att gynna lokalt näringsliv eller helt enkelt att det känns som att man kan lita mer på matens kvalitet om man vet varifrån den kommer. Men en hel del av den mat som säljs i affären har en otydlig identitet. Ibland kan livsmedelsindustrin ligga i ett land medan de huvudsakliga råvarorna kommer från andra länder.

När det gäller kött så brukar informationen vara bättre när det gäller rent kött än charkprodukter. I köttdisken är köttet märkt med åtminstone ursprungsland, även om man oftast inte kan se vilken enskild producent det är. När det gäller charkprodukter och färdigmat är det vanligt att kunden inte får någon information om varifrån köttråvaran kommer. Det kan t ex stå ”tillverkad i Sverige” på förpackningen. Men det är inte samma sak som att köttet kommer från Sverige. Eftersom många av våra kunder vill veta mer så kommer vi att stegvis förbättra märkningen av våra egna märkesvaror där kött ingår. Målsättningen är att alla ska få en märkning där det tydligt framgår från vilket land som köttråvaran kommer ifrån.

Kategorier: Svenskt Klimat
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Om skribenten

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi. Tidigare har hon bland annat varit verksam inom SLU och suttit i riksdagen för Miljöpartiet. Hon har bloggat om hållbarhetsfrågor på axfood.se sedan 2009. I bloggen vill Åsa inspirera till mer hållbar matkonsumtion och -produktion. 2021 utsågs hon till en av Sveriges 20 mäktigaste inom hållbarhet av Aktuell Hållbarhet.