Igår träffade jag en Willys kund som hade uppfattat att det är en hel del spännande på gång på Willys när det gäller miljöarbetet. Därför bestämde han sig för att testa miljöservicen i en av Willys förbutiker.
Igår träffade jag en Willys kund som hade uppfattat att det är en hel del spännande på gång på Willys när det gäller miljöarbetet. Därför bestämde han sig för att testa miljöservicen i en av Willys förbutiker.
Frågan var om personalen hade fattat något om källsortering? Han och hans son hade köpt varmkorv och Pucko. När flaskorna var tomma frågade han Willys säljare var han skulle lägga glasflaskorna. Hennes svar blev: "Släng dem bland de andra soporna." Hon klarade inte testet.
Själv hade han förstås i förväg tänkt ut två andra svar som han hade tyckt var OK. Det första alternativet var: "Det finns glasinsamlingen på vår parkering." Hans andra och bästa alternativ var: "Det här fixar jag. Jag lägger flaskorna i återvinningen." I den här butiken hade man dessutom, vilket inte kunden visste, hantering av returglas i butikens returhantering så säljaren i förbutiken hade kunna lämna glasflaskor där.
Under 2010 kommer det att hända mycket på Willys när det gäller miljöarbetet. Alla butiker kommer att miljömärkas i samarbete med Naturskyddsföreningen, sortimentet kommer att förbättras och personalen kommer att få miljöutbildning. Nu finns det en miljöansvarig på alla Willys butiker. Men vi har inte hunnit med att utbilda butikspersonalen än. Så än är det är inte alldeles lätt för vår personal att klara kundernas frågor om miljön!