Klimatfrågan blir allt hetare. I kölvattnet av debatten har konsumenternas intresse för att handla och agera mer hållbart ökat, ett bevis för att kunskap om tillståndet för klimatet når ut och tas in av allt fler. Här har Greta Thunberg givit klimatet den röst som tidigare saknats.
Klimatfrågan blir allt hetare. I kölvattnet av debatten har konsumenternas intresse för att handla och agera mer hållbart ökat, ett bevis för att kunskap om tillståndet för klimatet når ut och tas in av allt fler. Här har Greta Thunberg givit klimatet den röst som tidigare saknats.
I takt med den ökade medvetenheten har det också blivit allt enklare för konsumenterna att agera hållbart. I somras blev hemester trendigt och tåget vinner stadigt ny mark bland resenärer som väljer att förändra sina resvanor. När det gäller mat finns det numera bättre information om varornas ursprungs och märkningar som KRAV och Fairtrade ger konsumenterna vägledning till mer hållbara val i butikerna.
När det gäller frukt och grönsaker är det dock fortfarande svårt för konsumenter att kunna uppskatta klimatpåverkan eftersom information saknas om hur produkterna fraktats hit. När varorna fraktas med lastbil, tåg eller fartyg utgör transporten en liten del av det totala klimatavtrycket. Däremot är nästan omöjligt att finna information om de fåtal varor som utgör undantag och som fraktas hit med flyg.
Som ett första led i att förbättra informationen kring flygfrakt har Axfood, tillsammans med Hemköp och Willys, sammanställt en förteckning på respektive hemsida över de varor som omfattas. Jag tycker att det är viktigt eftersom konsumenterna själva måste få möjlighet att avgöra hur stort klimatavtryck de vill medverka till. Axfoods matkasseföretag Middagsfrid och Urban Deli har sedan tidigare valt att helt plocka bort frukt och grönt som flygfraktas.
När vi på Axfood, med hjälp av SIFO, ställde frågan om konsumenter är beredda att avstå frukt och grönsaker som flygfraktats för klimatets skull blev svaret tydligt. 87 procent av de tillfrågade svarade att så är fallet. Återstår därför att se om det ökade intresset för mat och klimat får effekt genom att fler väljer varor med mindre klimatpåverkan. Kanske blir det ett uppsving för frukt och grönt som transporterats på annat sätt. Och om man vill äta till exempel sparris när det inte är säsong så kan frysen vara ett alternativ.
Åsa
P.S. Du kan prenumerera på alla blogginlägg här (scrolla längst ned på sidan). D.S.