Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

En affär som är bra för både partihandelskunder, konsumenter och konkurrensen

Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood 31 maj 2021

Idag presenterade vi tillsammans med Bergendahls Food resultatet av en dialog vi haft under en tid. Det är en mycket spännande och bra affär, både för Axfood och för Bergendahls, vars konkurrenskraft stärks. Men också för våra företags partihandelskunder och externa kunder, och för de svenska konsumenterna.

Idag presenterade vi tillsammans med Bergendahls Food resultatet av en dialog vi haft under en tid. Det är en mycket spännande och bra affär, både för Axfood och för Bergendahls, vars konkurrenskraft stärks. Men också för våra företags partihandelskunder och externa kunder, och för de svenska konsumenterna.

Du kan läsa mer om det i detta pressmeddelande.

Vi befinner oss på en marknad i snabb förändring. Konkurrens från nya aktörer, förändrade kundbeteenden, ökad e-handel som utmanar tidigare affärsmodeller, ökad digitalisering i alla led och kraftig tillväxt för lågpris- och stormarknadssegmenten. För att möta dessa förändringar krävs flexibilitet och snabbhet, styrka, skalbarhet, effektivitet och stora investeringar i exempelvis IT och logistik. Den här affären lägger grunden för att vi på bästa sätt ska kunna möta den framtiden.

Jag tror att den som följer den svenska dagligvarumarknaden kan se den tydliga logiken i affären. Genom att förvärva partihandelsverksamheten Bergendahls Food kan vi integrera och samordna logistik- och sortimentsverksamheten inom Dagab med Bergendahls, och därigenom skapa skalfördelar, kostnadssynergier och öka vår konkurrenskraft.

Genom ett långsiktigt partnerskap med och minoritetsägande i dagligvarukedjan City Gross kan vi tillsammans också vidareutveckla och stärka City Gross position inom stormarknadssegmentet. Det är ett segment där vi inom Axfood idag inte är verksamma, men som tillsammans med lågprissegmentet visar snabbast tillväxt. Genom partnerskapet ingår vi också ett 15-årigt leverans- och samarbetsavtal inom inköp, sortiment och IT. Axfood får en ökad närvaro och räckvidd i ett nytt segment, och vi kan tillsammans ge City Gross ännu bättre förutsättningar och en ökad konkurrenskraft. Allt detta är bra för konkurrensen på den svenska dagligvarumarknaden, och därmed för svenska konsumenter. 

Axfood och Bergendahls är två välskötta och familjegrundade företag. Vi är värderingsstyrda och långsiktiga i både affärsverksamheten och i hur vi ser på vår roll i samhället. Vi vill göra skillnad för konsumenten, och vi vill vara en positiv samhällskraft. Den här affären är därför något av en ”perfect match” mellan två företag med starka värderingar. Och med detta lägger vi också grunden för att fortsätta bygga vår egen verksamhet mer konkurrenskraftig, och fortsätta växa och nå ännu fler kunder.  

Jag är glad och stolt över den här affären och partnerskapet. Nu väntar en process där Konkurrensverket ska pröva affären, och till det har skett är det ”business as usual” för oss. Vi fortsätter att jobba för att leverera prisvärd, bra och hållbar mat till de 4,5 miljoner kunder i hela landet som varje vecka handlar hos oss. Det är tillsammans med våra kunder vi kan skapa störst förändring i samhället, och bidra till att göra livsmedelsproduktionen och -konsumtionen mer hållbar. Det här har genomsyrat Axfood i över 20 år, och kommer att fortsätta göra det även framöver.

Klas Balkow

Kategorier: Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood
Klas Balkow, vd och koncernchef

Om skribenten

Klas Balkow, vd och koncernchef

Klas Balkow är vd och koncernchef för Axfood sedan 2017. Han är också vice ordförande i Svensk Handel och ledamot i Svensk Näringsliv och Svensk Dagligvaruhandel. Här delar han med sig av tankar om både Axfood och utvecklingen inom dagligvarubranschen.