Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Klas Balkow: Samarbetet med Mathem ännu ett steg på resan för Axfood

Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood 14 december 2021

I dag offentliggör vi ännu en spännande och viktig strategisk affär på den svenska dagligvarumarknaden, när vi inleder ett samarbete med Mathem. Genom att sälja vår renodlade e-handelsaktör Mat.se till Mathem och få betalt i nyemitterade aktier kliver Axfood in som näst största ägare av Mathem, med en ägarandel om 16,5 procent.

I dag offentliggör vi ännu en spännande och viktig strategisk affär på den svenska dagligvarumarknaden, när vi inleder ett samarbete med Mathem. Genom att sälja vår renodlade e-handelsaktör Mat.se till Mathem och få betalt i nyemitterade aktier kliver Axfood in som näst största ägare av Mathem, med en ägarandel om 16,5 procent.

Det här är en bra och logisk affär på många sätt. Mathem är idag störst inom segmentet med renodlade hemleveranser. Och i Mat.se har även Axfood över åren byggt en vass och renodlad e-handelsaktör som ligger långt fram inom exempelvis hållbarhet och innovation. Genom samgåendet mellan Mat.se och Mathem skapas tydliga synergier och skala som ger ännu bättre möjligheter för att tillsammans utveckla ett starkt konsumenterbjudande.

Samtidigt tecknar vi ett sjuårigt leveransavtal mellan Dagab och Mathem, och blir därmed också en långsiktig, stabil och effektiv inköps- och logistikpartner till Mathem. Du kan läsa mer om affären i pressmeddelandet vi skickat.

Affären är villkorad av att Konkurrensverket godkänner den, vilket vi hoppas och tror ska ske tidigt nästa år.

Oberoende av att vi nu går in som ägare i Mathem kommer vi att fortsätta utveckla vårt omnikanalerbjudande inom Willys och Hemköp. De senaste åren ser vi att click & collect är den del inom e-handeln som vuxit snabbast, men vi tror på att låta konsumenten välja hur man vill handla – om man vill hämta i butik, få hemleverans eller handla själv i butiken. Vilket är vad Willys och Hemköp kommer fortsätta handla om även framåt.

Med den här affären närmar vi oss också slutet på det kanske mest intensiva och omvälvande året för Axfood hittills. Ett år där vi tillsammans med alla våra medarbetare i Axfoodkoncernen och med konsumenter och kunder över hela landet har tagit stora steg mot vår vision om att leda utvecklingen inom prisvärd, bra och hållbar mat för alla.

Jag ser fram mot att fortsätta den resan.

Klas Balkow

Kategorier: Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood
Klas Balkow, vd och koncernchef

Om skribenten

Klas Balkow, vd och koncernchef

Klas Balkow är vd och koncernchef för Axfood sedan 2017. Han är också vice ordförande i Svensk Handel och ledamot i Svensk Näringsliv och Svensk Dagligvaruhandel. Här delar han med sig av tankar om både Axfood och utvecklingen inom dagligvarubranschen.