Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Tack för ert förtroende – och för att vi hjälps åt i påskhandeln!

Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood 30 mars 2021

Tiden har en tendens att gå lite extra snabbt när det händer mycket och man har kul. Det förklarar kanske varför det känns som det var igår som jag klev in genom dörrarna på Axfood för första gången i samband med Axfoods årsstämma 2017, trots att det nu i samband med förra veckans årsstämma gått hela fyra år sedan dess.

Tiden har en tendens att gå lite extra snabbt när det händer mycket och man har kul. Det förklarar kanske varför det känns som det var igår som jag klev in genom dörrarna på Axfood för första gången i samband med Axfoods årsstämma 2017, trots att det nu i samband med förra veckans årsstämma gått hela fyra år sedan dess.

Mycket har hänt under de här fyra åren. Våra butikskedjor växer och tar marknadsandelar. På fyra år har omsättningen ökat med över 10 miljarder kronor. För fyra år sedan var vår e-handel lite i sin linda. Förra året mer än fördubblade vi e-handeln (+112 procent), och vi har idag etablerat en riktigt stark position online, jag skulle säga att vi har den högsta e-handelsandelen av alla övriga etablerade aktörer på marknaden. Vi har också utökat vår portfölj med flera starka varumärken – som Apohem, Mat.se, Eurocash och Middagsfrid – som idag är helt självklara i den syskonskara som våra särskiljande och samverkande koncept utgör. Vi har satsat och fortsätter satsa väldigt mycket på utveckling och innovation, och har en mycket hög investeringstakt. Det gäller inte minst på IT- och logistik-området, där bygget av vårt nya och högautomatiserade logistikcenter i Bålsta, som ska stå klart 2023, är en mycket viktig del i att skapa de bästa förutsättningarna för att möta framtiden.

Förra veckan var det så dags för den fjärde årsstämman som jag fått vara med på – den här gången i coronaanpassad tappning. I stället för att personligen få hälsa på de cirka 600 aktieägarna som brukar delta vid stämman valde vi i år att möta dem med en digital hälsning på axfood.se. Där berättar jag själv, Axfoods styrelseordförande, våra kedjors vd:ar samt vår hållbarhetschef och strategi- och affärsutvecklingsdirektör mer om hur vi inom Axfood arbetat under ett 2020 som inte varit likt något annat år. Och tack vare det arbete som alla våra tusentals medarbetare runtom i hela koncernen lägger ner varje dag har vi verkligen mycket att vara stolta över, inte minst när det gäller hur vi så här långt har tagit oss igenom pandemin, även om den är långt ifrån över.

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat, och en annan sak som jag därför känner stolthet och glädje över är innovationsrikedomen bland våra egna märkesvaror. Det har aldrig varit godare eller enklare att äta klimatsmart och att hitta alternativa proteiner. Nyligen kom exempelvis en uppdaterad version av vår juicy vegan burger på svensk baljväxtfärs. Men också en utökning av det vegetariska sortimentet med både korv gjord på ärtprotein och svamp och falafel gjord på svenska gulärtor. Dessutom känns det extra bra att vi med den här typen av produkter också hjälper våra kunder att göra fler hållbara val när de handlar.

I takt med att dagarna nu blir längre, och solens strålar förhoppningsvis börjar värma lite, så närmar sig också en av våra viktigaste mathelger – påsken. Även om det här nu blir den andra påsken på rad som kommer att präglas av pandemin så är det för många också en härlig tid fylld av primörer och god mat. Jag förstår att själva handlingen kan skapa viss oro för att många kan vilja handla ungefär samtidigt. Vi gör vad vi kan för att skylta upp och informera om att planera, vara ute i god tid, undvika att handla på tider när många andra vill handla, hålla avstånd – och så långt det bara är möjligt handla ensam. Även våra kollegor i branschen och vår branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel jobbar för att uppmana alla kunder att handla ansvarsfullt – och att handla ensam. Till syvende och sist är det dock upp till var och en av oss att fortsätta ta ett personligt ansvar för att undvika trängsel. Och jag skulle därför vilja rikta ett tack till alla er kunder som fortsätter göra det. Och som fortsätter hjälpa oss att tillsammans komma igenom den situation som vi fortfarande befinner oss i.

Jag vill också vända mig till alla er 4,5 miljoner kunder som varje vecka visar oss ert förtroende genom att handla i våra butiker. Det är ett förtroende som jag och alla Axfoodfamiljens medarbetare kommer att göra vårt yttersta för att fortsätta förtjäna. Så stort tack! Och jag hoppas ni alla får möjligheten att njuta av påsken!

Klas

Kategorier: Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood
Klas Balkow, vd och koncernchef

Om skribenten

Klas Balkow, vd och koncernchef

Klas Balkow är vd och koncernchef för Axfood sedan 2017. Han är också vice ordförande i Svensk Handel och ledamot i Svensk Näringsliv och Svensk Dagligvaruhandel. Här delar han med sig av tankar om både Axfood och utvecklingen inom dagligvarubranschen.