Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

2030 leder Axfood utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten

20 november 2023

Med över 4,5 miljoner kunder i veckan har Axfood möjlighet att förenkla och förbättra livet runt maten och skapa mer livskvalitet för alla. 20-24 november arrangerar därför Axfood en intern nytänksvecka med fokus på koncernens målbild att till 2030 leda utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.

Med över 4,5 miljoner kunder i veckan har Axfood möjlighet att förenkla och förbättra livet runt maten och skapa mer livskvalitet för alla. 20-24 november arrangerar därför Axfood en intern nytänksvecka med fokus på koncernens målbild att till 2030 leda utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.

Axfoods syfte är att skapa mer livskvalitet för alla. Det innebär bland annat att koncernen vill förenkla och förbättra livet kopplat till maten. Med innovativa lösningar som skapar effektivitet och värde för Axfood och omvärlden har koncernen en målbild att till 2030 leda utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.

– Vi har stora möjligheter att förenkla och förbättra mångas vardag genom hur man handlar och vad man väljer att handla. Vi vill förenkla och förbättra våra kunders liv genom att frigöra timmar från oönskat matbestyr, säger Frida Ridderstolpe, digital utvecklings- och e-handelschef på Axfood.

Tillgänglighet och flexibilitet är två viktiga ledord för att möta kunders behov och skapa de enklaste och bästa upplevelserna runt maten. Genom ett brett butiksnät i kombination med olika e-handelserbjudanden jobbar Axfood för att det ska vara så smidigt som möjligt att handla prisvärd, bra och hållbar mat.

– Vi vill fortsätta utmana invanda mönster för att skapa framtidens bästa kundupplevelser. Axfood har länge arbetat med AI, men området är ett bra exempel på att utvecklingen går snabbt och garanterat kommer skapa fler möjligheter för oss och våra kunder framåt, säger Frida Ridderstolpe.

Obemannade butiker och smidiga appar

Bara 2023 har mycket hänt inom kundupplevelse i alla koncernens kedjor.

  • Tempo har testat en hybridlösning för butiker på mindre orter där det nu är möjligt för handlare att variera bemannade öppettider med obemannade.
  • Willys har lanserat funktionen ”Scan and go” i sin kund-app, vilket revolutionerar kundupplevelsen genom att slippa köa och enkelt kunna handla med endast sin mobiltelefon till hands.
  • Hemköp har lanserat en ny app som ska stärka kundmötet och öka lojaliteten. De har även lanserat personaliserade receptrekommendationer.

Ett annat exempel på hur Axfoodkoncernen arbetar mot målbilden är genom att utveckla produkter som underlättar i vardagen. Nöt & Grönt som lanserades tillsammans med Garant och Generation Pep innehåller 50 % nötkött och 50% grönsaker. Produkten är mycket prisvärd och gör det enklare för barn och vuxna att få i sig mer grönsaker. Samtidigt så har den bara hälften så stort klimatavtryck vanlig nötfärs.

– ”Vi utmanar” är en av Axfoods fyra kärnvärden, och det är självklart för oss att hela tiden tänka nytt. Framtidens mat och framtidens kundupplevelse kommer utvecklas hos oss, avslutar Frida Ridderstolpe.

Axfoods övergripande syfte är Mer livskvalitet för alla. Och för att skapa mer livskvalitet för alla behöver vi jobba för våra fyra målbilder inom hållbarhet, hälsa, inkludering och nytänk. Denna vecka fokuserar vi på målbilden om att vi till 2030 ska ha skapat de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.

Kategorier: Innovation