Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

9 frågor till Mia Brunell Livfors

31 mars 2016

Vid årsstämman 2016 tog hon över ordförandeklubban i Axfood. Vem är hon, vad vill hon och vad ser hon som de viktigaste frågorna för framtiden?

Vid årsstämman 2016 tog hon över ordförandeklubban i Axfood. Vem är hon, vad vill hon och vad ser hon som de viktigaste frågorna för framtiden?

1. Vi börjar med en klassisk sportfråga: Hur känns det?
– Det är oerhört roligt att få ta över ordförandeskapet i ett bolag som är så välskött och framgångsrikt. Samtidigt är det stort ansvar som jag känner ödmjukhet inför.

2. Du har varit vd för Axel Johnson i ett år nu. Vad har du lärt dig när det gäller Axfood?
– En hel del. Axfood är Axel Johnsons största innehav, och bolaget är starkt positionerat. Och varje gång jag möter personal från Axfood slås jag av kraften och lusten. Viljan att verkligen ge kunderna det bästa. Det märker man genom hela organisationen.

3. Vad är ditt förhållande till Axfood?
– Under 20 års tid var Hemköp min hemmabutik. Det var där jag handlade. Och genom åren fortsatte jag att gå dit, oavsett läge i livet eller hur mina matvanor förändrades. De utvecklades hela tiden. Vilket jag tycker är det yttersta beviset på Axfoods styrka: att förändras med kunden och marknaden. Idag handlar jag också oftast på olika Axfoodbutiker.

4. Vilken, eller vilka, blir de viktigaste frågorna framöver om du ser till din nya roll som styrelseordförande?
– Det är svårt att säga innan jag ens har börjat. Tillväxt är fortfarande i fokus, att fortsätta ta marknadsandelar. Fortsätta stärka positionen.

5. Många, inte minst journalister, kopplar ihop dig med den bakgrund du har och att Axfood ska ta en tydligare roll inom näthandeln framöver. Vad svarar du dem?
– Axel Johnson har en tydlig värdering: Kunden främst. Och kunderna kommer att vilja handla på nätet – inte alltid, inte alla, inte alla varor och inte överallt. Men ändå till en högre grad än idag. Därför behöver vi satsa på det. Men vi ska göra det på ”Axfood-sätt”: klokt, prövandes, i mindre skala till att börja och sedan förändra och växla upp beroende på hur kunderna vill ha det. Men jag vill samtidigt poängtera att det inte enbart handlar om e-handel. Vi behöver möta kunden digitalt i större utsträckning, inte bara fysiskt.

6. Ja, hur kommer näthandeln att utvecklas framöver tror du?
– Det kommer att växa, men svårt att säga i vilken takt. Det är ca 1 procent av all mat som säljs i Sverige som säljs via e-handel. I några europeiska länder har denna utveckling gått längre. När e-handelsmarknaden på mat börjar mogna så är målet att Axfood ska vara en ledande aktör.

7. Nu blir ju du och Anders Strålman de nya parhästarna. Hur ser du på det kompanjonskapet?
– Jag är imponerad av Anders. Han har skapat tillväxt och lönsamhet genom ett personligt och engagerat ledarskap och genom att lita på organisationen och medarbetarna. Han är genuin, öppen och ifrågasättande – tre kvaliteter jag verkligen uppskattar. Jag ser mycket fram emot att jobba med Anders! 

8. Beskriv dig själv med tre ord!
– Nyfiken, öppen och vinnarskalle.

9. Slutligen en 10 000-kronorsfråga: Willys eller Hemköp?
– Det går inte. Att välja är som att välja bland sina barn.

Kategorier: Axfoodfamiljen