Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Inkluderingsvecka hos Axfood

22 maj 2023

Vecka 21 arrangerade Axfood en intern inkluderingsvecka med fokus på mångfald och inkludering ur olika perspektiv. Veckan uppmärksammade Axfoods mål att 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör.

Vecka 21 arrangerade Axfood en intern inkluderingsvecka med fokus på mångfald och inkludering ur olika perspektiv. Veckan uppmärksammade Axfoods mål att 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör.

Axfoods övergripande syfte är Mer livskvalitet för alla. Att kunna möta olika behov är en nyckel för att uppnå vårt syfte. Därför är en av våra fyra målbilder att Axfood ska vara Sveriges mest inkluderande mataktör 2030.

– Inkludering är ett brett begrepp som bör betraktas ur flera olika perspektiv. Axfoods affärsidé är att vara en familj av olika koncept i samverkan. Det innebär att koncernen är inkluderande genom att erbjuda koncept och produkter som tilltalar konsumenter oavsett bakgrund, preferenser, plats eller plånbok, förklarar Sara Kraft Westrell, kommunikationsdirektör på Axfood.

Till exempel tillhandahåller Dagab flera olika varumärken inom egna märkesvaror och ett brett sortiment av produkter som ska vara relevanta för alla, oavsett tycke, smak och förutsättningar. Men målbilden handlar också om tillgänglighet.

– Med vår e-handel och våra olika butiker över i stor sett hela landet kan vi nå nästan hela Sveriges befolkning. Vi vet att över 4,5 miljoner kunder handlar hos oss varje vecka - och det om något är väl inkludering! säger Sara Kraft Westrell.

Utöver det affärsmässiga perspektivet handlar målbilden även om koncernens kultur. 

sara.jpg

– Utöver att vara inkluderande i vår affär ska vi självklart även vara inkluderande i vår kultur, där våra kärnvärden, med ”vi är starkare tillsammans” i spetsen, visar vägen och påminner oss om att våra olikheter behövs för att forma ett starkare lag, säger Sara Kraft Westrell. 

Aktiviteter under veckan:

Under veckan kunde medarbetare inom Axfoodfamiljen fördjupa sig i området på olika sätt, bland annat genom:

  • Morgonkaffe med Axfood: en 15 minuter kort digital sändning måndag, onsdag och fredag med gäster i studio och reportage från koncernens olika verksamheter – alla på temat att “inkludera mera”.
    Se samtliga sändningar i efterhand här.
  • AxTalks på temat mångfald och inkludering tillsammans med Patrik Gröndahl, chef ledar- och medarbetarupplevelsen, Annika Zettermarck, chef för Utveckling på IT och Sofia Hällsten, kommunikationsansvarig HR. Se sändningen i efterhand. 
  • Fördjupningsmaterial på Axfoods intranät.
  • Familjedag på huvudkontoret. På Torsplan sitter över 1000 medarbetare inom Axfoodkoncernen som är välkomna att ta med sin familj för att dela smakupplevelser och roliga aktiviteter tillsammans.

Läs mer om hur Axfood arbetar med mångfald och inkludering.