Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfood kammar hem utmärkelsen Guldfisken 2023

10 maj 2023

Varje år delar MSC och ASC ut pris till företag som utmärker sig särskilt för sitt åtagande och engagemang inom hållbar sjömat. I år tilldelas Axfood priset Guldfisken 2023 – Årets tonfisk   för sina förbättringar av såväl produkter som butikskampanjer.

Tre personer tar emot priset årets Guldfisk av MSC och ASC

Markus Pettersson (till höger), kategorichef färsk fisk och skaldjur på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, tog emot priset. 

Varje år delar MSC och ASC ut pris till företag som utmärker sig särskilt för sitt åtagande och engagemang inom hållbar sjömat. I år tilldelas Axfood priset Guldfisken 2023 – Årets tonfisk   för sina förbättringar av såväl produkter som butikskampanjer.

Utmärkelsen årets Guldfisk syftar till att belysa arbetet som den svenska dagligvaruhandeln gör med miljömärkta produkter och samtidigt inspirera andra aktörer i sitt hållbarhetsarbete. Guldfisken delas ut i tre kategorier och Axfood tar hem priset för Årets tonfisk. Övriga pristagare är Findus och Lidl.

Framgångsrik produktutveckling och butiksexponering

Under 2018 var Axfoods försäljningsandel av MSC-märkt tonfisk endast 25 procent. Sedan dess har andelen ökat till över 80 procent 2022. Den främsta anledningen till den kraftiga ökningen är att en Eldorados multipack av ocertifierad tonfisk tagits bort och ersatts av en ny MSC-certifierad multipack från Garant.

– Samarbetet och satsningen är ett bevis på hur framgångsrikt vi kan arbeta när vi kombinerar produktutveckling på Dagab med rätt exponering och säljinsatser i butikerna, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Mot 100 procent hållbar fisk

Axfood har sedan länge arbetat för ett hållbart fiske och har som mål att all fisk och skaldjur ska vara hållbarhetscertifierade eller grönlistade enligt WWF senast 2025.

– Just nu tar vi nästa steg genom att även tonfisk från Eldorado blir MSC-märkt i sommar. Då blir all EMV-tonfisk och 95 procent av Axfoods försäljning MSC-märkt, säger Johan Neuman, affärsområdeschef EMV på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.

Juryns motivering:

”Precis som tonfisken så simmar Axfood snabbast i klassen. Och vi märkte att de inte legat och latat sig i vassen. MSC-märket har lyfts fram i hylla, kampanj och på burk. Och säkerställt att tonfisken inte är fångad av en skurk. Tack Axfood för att ni har gjort så att konsumenten har lagt den certifierade tonfisken i kassen.” 

Om organisationerna ASC och MSC:

ASC (Aquaculture Stewardship Council) och MSC (Marine Stewardship Council) är internationella ideella organisationer som certifierar och främjar hållbarhet inom fiskerinäringen. ASC fokuserar på att främja och certifiera hållbar akvakultur, medan MSC arbetar med att certifiera och främja hållbart fiske och ansvarsfull förvaltning av havets resurser.