Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfoods arbete mot fattigdom

17 oktober 2018

I dag lever var nionde människa i djup fattigdom, enligt siffror från FN. En stor del av dessa människor är odlare som lever på landsbygden under tuffa förhållanden. I Axfoods hållbarhetsarbete ingår att arbeta för bättre levnadsvillkor för våra leverantörers anställda.

Foto: Fairtrade Sverige

I dag lever var nionde människa i djup fattigdom, enligt siffror från FN. En stor del av dessa människor är odlare som lever på landsbygden under tuffa förhållanden. I Axfoods hållbarhetsarbete ingår att arbeta för bättre levnadsvillkor för våra leverantörers anställda.

Rättvisa arbetsvillkor i leverantörsledet är en viktig fråga för oss. Våra leverantörer är många och finns i vitt skilda länder, vilket ibland gör leverantörskedjan svår att överblicka och kontrollera. Axfoods uppförandekod är grunden för ett hållbarhetsinriktat samarbete med leverantörer. Uppförandekoden baseras på internationellt erkända konventioner för mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption. Här ställer vi krav på schyssta arbetsvillkor för leverantörernas anställda.

Vill se ökade åtgärder mot fattigdom

På Internationella fattigdomsdagen den 17 oktober skrev Axfood tillsammans med Fairtrade Sverige och flera andra aktörer inom livsmedelssektorn under en debattartikel för ökade åtgärder för att bekämpa fattigdom. Bland annat uppmanas företag att bidra till en världshandel som värnar om social utveckling, prioritera hållbara lösningar som värnar om människorna i produktionen och använda certifieringar med uttalat mål om att minska världens fattigdom.

Axfood lanserar fler Fairtrade-märkta varor under 2019

I dag finns 24 Fairtrade-märkta artiklar i Axfoods eget sortiment av egna varor inom kaffe, te, blommor, socker, kakao, bananer och kokosolja. Med lanseringen av Garant kokosolja tidigare i år togs Fairtrade dessutom in inom en ny varugrupp.

Axfoods satsning på fler varor certifierade med Fairtrade är ett pågående arbete. Under början av 2019 utökas sortimentet inom egna varor med ytterligare tre artiklar: blockchoklad, nötmix och ekologiska cashewnötter under varumärket Garant.

– Att certifiera fler av våra egna varor med märkningar som just Fairtrade, men även Rainforest Alliance och UTZ, är ett sätt för oss att stötta odlarna, säger Kristina Areskog Bjurling, hållbarhetsansvarig för varor inom Axfood.

Kategorier: Hållbarhet Egna varor