Skillnaderna i behoven kring vad vi äter, hur vi äter och när vi äter blir allt större. Axfood vill växa genom att ta vara på möjligheterna i människornas alltmer olika behov och möta dessa med sina särskiljande butikskoncept.

Skillnaderna i behoven kring vad vi äter, hur vi äter och när vi äter blir allt större. Axfood vill växa genom att ta vara på möjligheterna i människornas alltmer olika behov och möta dessa med sina särskiljande butikskoncept.
En av Axfoods målbilder är att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Att vara en inkluderande mataktör handlar om allt från att tillgängliggöra prisvärd, bra och hållbar mat runt om i landet, till att välkomna och möjliggöra en mångfald bland medarbetare såväl som kunder.
– På Axfood strävar vi efter att vara en mataktör som inkluderar alla Sveriges konsumenter. Vi gör detta genom att erbjuda butiker över hela landet, ett brett sortiment som passar alla och möjligheten att handla på det sätt som bäst passar varje individ. Vår ambition är att skapa en matupplevelse som är tillgänglig, prisvärd och hållbar för alla, oavsett var man bor eller vilka behov man har, säger Sara Kraft Westrell, kommunikationsdirektör på Axfood.
Axfood har under många år bedrivit ett långsiktigt arbete för att vara Sveriges mest inkluderande mataktör och arbetsgivare, bland annat genom att ha tydliga mål för inkludering och mångfald. Till exempel har Axfood som mål att antalet kvinnor på ledande position ska ligga i spannet 40–60 procent och att 20 procent av Axfoods ledare ska ha internationell bakgrund.
– För oss är det viktigt att jobba brett med inkludering, både i våra egna led och mot våra kunder. Att samlas kring maten är i sig ett viktigt samhällsverktyg för inkludering där maten bidrar till social samvaro, matglädje och samtal, säger Sara Kraft Westrell.
Dagligvaruhandeln som motor för mångfald och inkludering
Den 23 maj kl. 09:00 bjuder Axfood in till en digital sändning på temat mångfald och inkludering. Tillsammans med experter diskuterar vi vilken roll Axfood och dagligvaruhandeln i stort har för unga på arbetsmarknaden och vilken betydelse etablering av butiker kan ha på många orter. I studion diskuteras även vad som menas med att vara en inkluderande arbetsgivare och vad näringslivet kan göra för att minska arbetslösheten.
Läs mer och anmäl dig till sändningen här.
Under månaden går det även att ta del av blogginlägg från medarbetare inom koncernen om belyser mångfald och inkludering ur olika perspektiv.
Följ Axfood på LinkedIn och Instagram för ytterligare inblick i höjdpunkter under månaden. Allt material kommer även att finnas samlat här.