Vi inom Axfoodkoncernen har, precis som våra kollegor i dagligvarubranschen, en viktig och samhällsbärande roll i att förse hela landet med mat och dagligvaror. Det jobbar nu våra medarbetare med, dygnet runt. Våra kunder behöver i nuläget inte känna någon oro över att matvarorna är på väg att ta slut, skriver Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.
"Tack till alla kunder som tänker på att handla ansvarsfullt", skriver Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood
Vi inom Axfoodkoncernen har, precis som våra kollegor i dagligvarubranschen, en viktig och samhällsbärande roll i att förse hela landet med mat och dagligvaror. Det jobbar nu våra medarbetare med, dygnet runt. Våra kunder behöver i nuläget inte känna någon oro över att matvarorna är på väg att ta slut, skriver Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.
Vi befinner oss i en exceptionell tid och situation, både som samhälle, enskilda individer och för många företag och branscher. Det finns inte någon del av vårt samhälle som inte påverkas av coronavirusets spridning.
Det gäller även oss inom dagligvaruhandeln. Vi inom Axfoodkoncernen har, precis som våra kollegor i dagligvarubranschen, en viktig och samhällsbärande roll i att förse hela landet med mat och dagligvaror. Det jobbar nu våra medarbetare med, dygnet runt.
Vi får en del frågor från våra kunder om varorna är på väg att ta slut. Här och nu är det korta svaret på den frågan: nej. Jag kan förstå att man som kund kan känna en oro över hur varuförsörjningen ska fungera i den rådande situationen. Därför känns det viktigt för mig att understryka att vi i nuläget faktiskt ser hur varuförsörjningen till våra lager och butiker på det stora hela har fungerat och fortfarande fungerar väl.
Det kanske förvånar en och annan, med tanke på att man som kund kan ha mött tomma hyllor för vissa produkter och i vissa butiker, och hört rapporter om det via media. Men det är faktiskt så att vi i nuläget har varor på våra lager, och vi fortsätter få varor från leverantörer både i Sverige och från utlandet.
Varför är det då tomt i vissa hyllor? Jo, i normala fall har vi ett stort och jämnt flöde av varor varje dag, från våra lager till våra butiker. Men när köpbeteenden förändras så som under de senaste veckorna kan det tillfälligt bli brist i butikerna på vissa varor. Det betyder inte att det är en brist på varor i allmänhet. Våra medarbetare i butik fyller på med nya varor så fort de bara kan, och det finns i nuläget därför inte någon anledning att känna oro för att varorna ska ta slut.
Jag vill rikta ett stort tack till alla er kunder som handlar i våra butiker, har förståelse för att vi fyller på varor så fort vi bara kan och tänker på att handla ansvarsfullt. Jag vill också rikta ett tack till de tusentals medarbetare inom butik, lager och transport som just nu jobbar dygnet runt för att livsmedelsförsörjningen ska fortsätta flyta på utan allt för stora störningar. Och till alla ni andra som på olika sätt bidrar till att hjälpa och skydda de grupper i samhället som är de mest utsatta, inte minst äldre och sjuka. Tack för att ni, och vi tillsammans, tar ansvar för komma igenom den tid som ligger framför oss.
Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood