Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Hållbarhetsmånad hos Axfood 

4 mars 2024

Under mars arrangerar Axfood en hållbarhetsmånad med fokus på koncernens omfattande hållbarhetsarbete. På agendan finns bland annat morgonsändningar om viktiga hållbarhetsfrågor, en ny film om koncernens arbete för biologisk mångfald och ett AxTalks om matsvinn.

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Under mars arrangerar Axfood en hållbarhetsmånad med fokus på koncernens omfattande hållbarhetsarbete. På agendan finns bland annat morgonsändningar om viktiga hållbarhetsfrågor, en ny film om koncernens arbete för biologisk mångfald och ett AxTalks om matsvinn.

Axfoods övergripande syfte är att skapa ”mer livskvalitet för alla” som tillsammans med fyra målbilder inom hållbarhet, inkludering, hälsa och nytänkande pekar ut koncernens riktning framåt.

Under 2024 kommer Axfood fokusera på en målbild i taget under en månad per kvartal. Först ut är målbilden kopplat till hållbarhet: att vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige 2030.  

– För att lyckas uppnå våra höga hållbarhetsambitioner behöver vi hantera flera viktiga frågor samtidigt, både internt och externt. Det handlar både om att tillsammans driva vårt dagliga hållbarhetsarbete framåt samtidigt som vi på olika sätt ska påverkar omvärlden i rätt riktning, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef. 

Axfood tar täten 

Axfood ska vara en positiv förändringskraft som tar täten för ett hållbart mat-Sverige genom att påverka beslutsfattare, delta i nätverk, driva gemensamma branschfrågor och gå före med egna initiativ. 

Exempel på detta är hur Axfood länge har drivit viktiga samhällsfrågor såsom minskad antibiotikaanvändning inom djuruppfödning, slopad skatt på solel för eget bruk, stopp för inblandning av råvara från oljepalmen i biodrivmedel, sänkt eller slopad moms för hållbarhetsmärkta varor och sänkta gränsvärden för socker och salt i livsmedel. 

Aktiviteter under månaden 

Under mars kan både medarbetare inom Axfoodfamiljen och externa intressenter fördjupa sig i hållbarhet på olika sätt, bland annat genom: 

  • Morgonkaffe med Axfood 14 och 21 mars. Två korta digitala sändningar på 20 minuter vardera där gäster i studion och reportage från verksamheter djupdyker i Axfoods hållbarhetsarbete. Sändningarna leds av Axfoods presschef Magnus Törnblom. Anmälan och mer info om sändningarna hittar du här.
  • Premiärvisning av Axfoods film om koncernens arbete för biologisk mångfald i Morgonkaffe med Axfood 14 mars. Filmen kommer även publiceras här på sajten.
  • AxTalks om matsvinn 26 mars med Axfoods hållbarhetsstrateg Karin Bildsten, Snabbgross driftchef Jonas Strandberg och Peter Hellström, ansvarig för Axfoods hållbarhetskommunikation. Sändningen belyser hur koncernen jobbar med matsvinn i olika led och vilka utmaningar samhället står inför. Öppen frågestund på slutet. Anmäl dig här.
  • Blogginlägg från medarbetare inom koncernen som alla dyker ner i sina respektive hållbarhetsområden.

Följ Axfood på LinkedIn och Instagram för ytterligare inblick i hållbarhetsmånaden. Du kan även läsa mer om hållbarhetsmånaden här.