Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Hälsovecka hos Axfood

5 september 2023

Vecka 36 fokuserar Axfood på sin målbild att till 2030 ha skapa ett friskare Sverige för alla. Som mataktör har koncernen ett stort ansvar och goda förutsättningar för att bidra till positiva förändringar för folkhälsan.

Man med glasögon som arbetar på Axfood

 Johan Neuman, affärsområdeschef EMV Dagab

Vecka 36 fokuserar Axfood på sin målbild att till 2030 ha skapa ett friskare Sverige för alla. Som mataktör har koncernen ett stort ansvar och goda förutsättningar för att bidra till positiva förändringar för folkhälsan.

Axfoods övergripande syfte är att skapa ”mer livskvalitet för alla”. Att bana väg för hälsosamma matvanor bland både medarbetare och kunder är en nyckel för att uppnå detta. Därför är en av Axfoods målbilder att till 2030 skapa ett friskare Sverige.

Stort ansvar som mataktör

Var fjärde svensk riskerar att dö i förtid på grund av ohälsosamma matvanor, enligt Folkhälsomyndigheten. Livsmedelsverket menar att ohälsosam mat är det som efter tobak orsakar flest sjukdomar i Sverige idag. Den starka kopplingen mellan mat och hälsa gör att Axfood som mataktör har ett stort ansvar och goda förutsättningar för att bidra till positiva förändringar för folkhälsan.

– Vi gör mycket inom Axfood för att skapa ett friskare Sverige, och vi kan hela tiden göra ännu mer. Till exempel jobbar vi på Dagab målinriktat med att sänka halten av socker och salt i våra egna märkesvaror. Samtidigt utvecklar vi produkter, som till exempel Nöt & Grönt där 50 procent av färsen består av grönsaker, vilket gör det enklare för våra kunder att välja bra mat, berättar Johan Neuman, affärsområdeschef EMV på Dagab.

Prisvärd, bra och hållbar mat

Johan Neuman påpekar att Axfoods arbete med prisvärde också bidrar till ett friskare Sverige när koncernen jobbar för att alla ska ha råd med bra och hållbar mat. Till exempel satsar Willys på att erbjuda ekologiska varor till bra priser genom konceptet ”eko för alla”, och Hemköp inspirerar sina kunder till godare mat genom att vägleda dem till varor som är i säsong. Från och med denna vecka ger Hemköp även dubbla bonuspoäng för köp av ekologiska och KRAV-märkta varor genom sitt kundprogram.

– Dessutom har Axfood ett viktigt samarbete med Generation Pep för att förbättra barn och ungas hälsa. Endast fyra av tio barn får i sig frukt och grönsaker varje dag, och om vi kan bidra till en positiv förbättring genom att öka kunskap och tillgänglighet av bra mat kommer vi långt, säger Johan Neuman.

Exempel på hur Axfood jobbar mot att till 2030 skapa ett friskare Sverige:

  • Axfood ska vara en positiv samhällskraft som bidrar till en hållbar utveckling genom att minska matens miljöpåverkan och förbättra folkhälsan.
  • Axfood ska erbjuda ett stort och variationsrikt sortiment av hälsosamma produkter genom att utveckla sortimentet och driva erbjudanden som vägleder konsumenten till mer frukt, grönsaker, vegetabiliskt fett och produkter med mindre tillsatt socker och salt.
  • Axfood samarbetar med Generation Pep för att förbättra barns och ungas hälsa.

Under Axfoods interna hälsovecka genomförs Axfoods egna lopp ”Axfoodloppet” i Stockholm, och alla medarbetare kan delta i flera digitala sändningar som uppmärksammar koncernens arbete med hälsa. Medarbetare kan även ta del av en exklusiv föreläsning av Anders Hansen om att bli ”hjärnstark” och på huvudkontoret i Stockholm kan man testa sitt blod för att se om man kan bli blodgivare.

Kategorier: Hälsa