Med initiativet ”Svinnsmart”, vars syfte är att minska matsvinnet, kammade Willys hem segern i kategorin Årets hållbarhetsinitiativ på Dagligvarugalan.
Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys, och Shabnamn Heidaripour, Willys e-handelschef.
Med initiativet ”Svinnsmart”, vars syfte är att minska matsvinnet, kammade Willys hem segern i kategorin Årets hållbarhetsinitiativ på Dagligvarugalan.
Inför drygt tusen branschkollegor i Stockholms stadshus tog Willys kommunikationschef Johanna Eurén emot utmärkelsen tillsammans med kollegan Shabnamn Heidaripour, e-handelschef på Willys.
– Det är jättekul att Willys kamp mot matsvinnet uppmärksammas. Det görs så mycket bra arbete i butikerna som inte alltid syns utåt, till exempel att vi skänker mat till välgörenhetsorganisationer. Därför är det extra kul att vi fick det här priset, säger Johanna Eurén.
"Arbetar målinriktat"
Juryn lyfte både fram Willys långsiktiga arbete mot matsvinnet, liksom dess sociala och ekologiska effekter i sin motivering:
”Vinnaren har, genom ett genomgripande arbete som nått ut i hela organisationen tagit grepp om en av våra stora hållbarhetsutmaningar i livsmedelskedjan. Genomslaget blir stort då alla delar av företaget arbetar målinriktat med förebyggande arbete, och effekten blir mätbar och stor. Även behövande gynnas i ett sant hållbarhetsarbete med ekologisk och social effekt. Matsvinnet minskar, medvetenheten ökar.”
Med svinnsmarta erbjudanden, där Willys prissänker varor med kort datum, kan kunderna enkelt göra en insats för miljön samtidigt som butikerna minskar mängden mat som annars hade gått till spillo. Willys vann Årets hållbarhetsinitiativ i kamp mot Ica Sverige och Polarbröd.
Dagligvarugalan arrangeras av tidningen Fri Köpenskap och gick av stapeln för tionde året i rad.