Förra veckan ordnade Fastighetsvärlden en konferens om ”Innovationer och trender som utvecklar handeln”.
Förra veckan ordnade Fastighetsvärlden en konferens om ”Innovationer och trender som utvecklar handeln”.
Tillsammans med Johannes Cullberg från ekobutiken Paradiset var jag med och diskuterade under rubriken "Social shopping och gröna butiker". Vi trodde båda att det i framtiden kan bli fler butiker med miljö- och social profil.
Det intressanta är att det börjar synas allt fler butikskoncept som bygger på idéer om mer hållbar konsumtion. Ekobutiker har funnits i mindre omfattning sedan länge, men med försäljningsboomen för eko utvecklas sortimentet i "vanliga butiker", samtidigt som det öppnas mer specialiserade butiker som Paradiset eller den "reko" butik som Hemköp driver vid sitt huvudkontor vid Torsplan i Stockholm. Det skulle inte förvåna mig om vi snart också kommer få se fler butiker med vegoprofil, eftersom försäljningen av vegetariska produkter ökar stort.
Axfood och Stadsmissionen kommer snart att öppna den första sociala butiken som har en profil som både handlar om miljö och socialt engagemang. Mat som annars skulle slängas kommer att säljas till ett mycket lågt pris till människor i en ekonomiskt utsatt situation. De som inte tillhör den gruppen kommer också att kunna handla i butiken, men till ordinarie pris. I Österrike finns det redan ca 80 butiker dit livsmedelsbutiker och industri skänker mat som annars skulle bli svinn. Kommer den här typen av butiker att expandera i Sverige på samma sätt? Det är en intressant frågeställning!