Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Dubbel seger för Willys i Market Awards 2023

6 oktober 2023

Under torsdagens Market Awards gala stod det klart att Willys kammade hem segern i kategorin Livsmedel och tog hem det prestigefyllda priset Årets Retailföretag år 2023.

Under torsdagens Market Awards gala stod det klart att Willys kammade hem segern i kategorin Livsmedel och tog hem det prestigefyllda priset Årets Retailföretag år 2023.

För andra året i rad blev Willys vinnare i kategorin Livsmedel, en av de tio kategorier som uppmärksammades under galan.

– Den absolut viktigaste framgångsfaktorn är att vi håller oss trogna vår affärsmodell och inte minst vår kultur, sa Willys vd Thomas Evertsson när han tog emot priset tillsammans med kommunikationsansvarig Johanna Eurén på scen i Spegelsalen på Grand Hotel.

Juryns motivering till priset:

I en tid där konkurrenterna kämpar för att behålla sina kunder har årets vinnare lagt energin på att tillfredsställa smaklökarna på alla nya som upptäcker dem. En smakrik framgångsfaktor har varit att hålla fast vid sin ursprungsidé när branschen har gungat som allra mest. Rekordsiffrorna talar sitt tydliga språk.”

Dubbla priser under kvällen

Under slutet av kvällen delades priset Årets Retailföretag 2023 ut, bland de tio vinnare som uppmärksammats under galan. När prisutdelarna läst upp motiveringen stod det klart att Willys var kvällens stora vinnare och det var återigen dags för Thomas Evertsson och Johanna Eurén att kliva upp på scen.

– Det vi är mest stolta över är att vi trots torka, pandemi, krig och leveransproblem ändå lyckats vara enträgna, vi har kämpat på, tittat framåt och helt enkelt gjort det vi är bäst på, säger Thomas Evertsson, vd för Willys.

Juryns motivering:

Vår vinnare har efter flera framgångsrika år lyft till nya höjder under den senaste tolvmånadersperioden. Nu skördas på allvar frukterna av ett konsekvent och målmedvetet arbete med en stark ursprungsidé och ett tydligt löfte till kunderna. Under en turbulent tid för svensk handel har vår vinnare lyckats öka både försäljningen och resultatet. Företaget har fler kunder än någonsin, har stärkt varumärket och jobbar framgångsrikt med innovation och hållbarhet. Juryn kan konstatera att vår vinnare levererar goda resultat i alla parametrar i Market Awards. Företagets arbete och landvinningar inspirerar hela branschen att bli bättre.”

Fakta om Market Awards:

  • Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln. Valet av pristagare utgår från en undersökning som leds av tidningen Market och Center for retailing, Handelshögskolan i Stockholm. Undersökningen hämtar även data från Xtreme Insights, som arbetar med varumärkesutveckling, och Better Business World Wide, som gör kundupplevelsemätningar.
  • Undersökningen granskar fem områden: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundupplevelse, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.
  • De tre företag som hamnar i topp i respektive kategori blir finalister i sin kategori. En jury utser vinnaren i varje kategori. Bland de tio vinnarna utses en till totalsegrare - det företag som lyckats allra bäst i detaljhandeln.

 

Kategorier: Axfoodfamiljen