Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

År 2030 är vi Sveriges mest inkluderande mataktör

Ta del av Axfoods resa mot koncernens målbild att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Här djupdyker vi i hur vi kan förbättra livet för alla vi möter och hur vi ska växa genom att ta vara på möjligheter i våra kunders alltmer varierande behov. Vare sig det handlar om resan mot ett inkluderande sortiment, en levande landsbygd eller att vara en inkluderande arbetsgivare lyfter vi fram viktiga frågor, utmaningar och lösningar tillsammans med experter, både inom och utanför vår organisation.

AxTalks: Dagligvaruhandeln som motor för mångfald och inkludering

Tillsammans med experter i vår studio djupdyker vi i vilken roll Axfood och dagligvaruhandeln i stort spelar som positiv samhällskraft och arbetsgivare samt vad näringslivet kan göra för att få fler i arbete. Vi diskuterar även vilka utmaningar och möjligheter det finns med att etablera livsmedelsbutiker på vissa orter och hur politiken kan underlätta etableringar framåt.

Blogginlägg om mångfald och inkludering

Lisa Dauchez står bredvid ett bord fyllt med produkter från Eldorado och Garant

Ett sortiment som speglar Sverige – med smak, respekt och nyfikenhet

Tänk dig en matbutik där du inte bara handlar – du känner dig hemma. Där hyllorna inte bara är fyllda med varor, utan med berättelser. Där maten inte bara mättar, utan också speglar vem du är, var du kommer ifrån och vad du drömmer om. Det är den visionen vi på Axfood jobbar för varje dag.

Medarbetare inom Axfoodkoncernen sitter bredvid varandra

Det kräver energi att gömma sig bakom en mask

Öppenhet och ett tryggt arbetsklimat gör det möjligt att hantera bipolär sjukdom och psykisk ohälsa i arbetslivet. Tina Öjebrant som lever med sjukdomen berättar vilket stöd Axfood som arbetsgivare har gett henne sedan hon fick diagnosen.

Louise Lindfors

Borde inte alla ha tillgång till lågprisbutiker?

I över 100 av Sveriges 290 kommuner saknas idag möjligheten att handla i lågprisbutiker, och i många större kommuner är utbudet kraftigt begränsat jämfört med efterfrågan och marknadsutrymmet. En fråga vi ofta får är varför Axfood inte öppnar en eller fler butiker i deras kommun?

WIllys vd Nicholas Pettersson i en av Willys butiker

"Jag vill att alla ska ha råd med bra mat"

På Willys samlas människor från olika kulturer och med olika bakgrunder men som alla delar samma vision – rätten till bra och hållbar mat för alla. Willys vd Nicholas Pettersson berättar om hur de arbetar för att den inkluderande kulturen som finns i företaget ska genomsyra allt de gör, från prissättning till mötet med kunder.

Caroline Berg

"Den som har makt måste bidra till ett inkluderande samhälle"

I ett polariserat samhälle är det viktigare än någonsin att företag är med och gör skillnad och skapar möjligheter och livschanser för alla. Vi i näringslivet har en avgörande roll att spela som positiv förändringskraft. I ett blogginlägg diskuterar Caroline Berg, ordförande i Axel Johnson, varför inkludering är en av vår tids viktigaste frågor.

Axfoods HR-direktör Monica Längbo står i en av koncernens matbutiket

Mångfald och inkludering är inte lätt – men det är rätt

Mångfald och inkludering är inte bara ord för oss på Axfood; det är grundläggande värderingar som vi strävar efter att integrera i allt vi gör. Men att skapa en verkligt inkluderande arbetsplats är ingen enkel uppgift. Hör Axfoods HR-direktör Monica Längbo berätta om några av de utmaningar vi står inför inom koncernen.

Hur arbetar Axfood för ett inkluderande sortiment?

Lär dig mer om hur Axfood arbetar för att utveckla produkter som passar alla och vilken möjlighet du som kund har att påverka det som säljs i butik. Vi pratar även om den roll som sociala matbutiker, såsom Matmissionen, spelar i samhället och hur de möjliggör för personer i ekonomisk utsatthet att handla räddat matöverskott till reducerade priser.

Vad innebär det att vara Sveriges mest inkluderande mataktör?

Under 20 minuter fokuserar vi på Axfoodkoncernens målbild om att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Tillsammans med gäster i studion och reportagen från våra verksamheter diskuteras roller och fördelningar inom koncernen, lanthandelns betydelse och hur Axfood arbetar för att nå hela Sverige med sina särskiljande koncept.

Matilda Engdar, Head of Analytics på Dagab

Ju mer data vi har desto bättre är våra möjligheter att definiera vilka behov som är signifikanta för våra olika kundgrupper, vilket i sin tur bidrar till ett inkluderande sortimentsarbete.

Aktuellt inom Axfoodkoncernen

En familj av särskiljande koncept

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige och en familj av olika koncept i samverkan. Vår vision om att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat.

Axfood som arbetsgivare

Våra medarbetare är vårt framgångsrecept. Med passion för mat och människor, engagemang och stolthet arbetar vi tillsammans för att skapa mer livskvalitet för alla vi möter och berör.

Två personer sitter vid ett matbord och äter hamburgare med varor från Garant och Eldorado

En inkluderande mataktör

Skillnaderna i behoven kring vad vi äter, hur vi äter och när vi äter blir allt större. Axfood vill växa genom att ta vara på möjligheterna i människornas alltmer olika behov och möta dessa med sina särskiljande butikskoncept.