Hållbarhet

Axfood

Axfood lyfter hållbarhet i nya Youtube-serien The Good Show

Ekosystem, biologisk mångfald, hav och marina resurser diskuteras när Axfood medverkar i The Good Show – en ny serie på Youtube som diskuterar FN:s hållbarhetsmål.

I mars har The Good Show premiär på Youtube. Men redan nu är det dags för inspelning av serien, som tar sitt avstamp i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling.

Axfood medverkar i två olika avsnitt som handlar om målen om ekosystem och biologisk mångfald respektive hav och marina resurser. Syftet med The Good Show är att inspirera, informera och samtidigt underhålla. Inspelningen sker på Urban Deli på Nytorget i Stockholm och i varje avsnitt gästas programledarna Rosanna Endre och Martin Sundberg av allt från forskare till komiker, experter inom näringslivet och andra kända profiler.

"Viktigt att frågan inte glöms bort"

I avsnittet om ekosystem och biologisk mångfald deltar Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij som en röst från näringslivet.
– Det är viktigt att den stora frågan om biologisk mångfald inte glöms bort i diskussionerna kring klimatet. Det enklaste du kan göra som kund för att gynna biologisk mångfald är att välja ekologisk mat. The Good Show är en bra möjlighet för oss att lyfta kopplingen mellan matkonsumtion och biologisk mångfald, säger hon.

Roger Åbring, kategorichef fisk- och skaldjur inom Axfoodkoncernen, gästar avsnittet om hav och marina resurser.
– Att fler människor får en större förståelse för att fiskproduktion måste ske på ett mer hållbart sätt är en hjärtefråga för mig. Jag ser fram emot att ge en inblick i hur vi jobbar för att möta en framtida konsumtion där fisk inte blir en allt dyrare lyxvara, utan något som alla ska kunna köpa, säger han.

Avsnitten som Axfood medverkar i spelas in den 30 januari respektive den 6 februari 2019.

Om The Good Show

The Good Show har premiär på Youtube i mars och är ett samarbete mellan Urban Deli och Grandpa Electric som producerar serien. 

Axfood är samarbetspartner via det egna varumärket Garant under två av säsongens avsnitt. Andra sponsorer är Axel Johnson, Carlsberg och Matsmart. 

Showen går att se live på Urban Deli Nytorget i Stockholm onsdagar kl.16.30-17.30 med start den 23 januari 2019. The Good Show lanseras digitalt på www.thegoodshow.nu den 8 mars.

Läs mer om The Good Show på Urbandeli.org