Hållbarhet

7 dec 2019

Axfood stöttar gymnasieungdomars arbete med miljöbok för barn

Under hösten har Axfood samarbetat med fyra gymnasieungdomar i Bålsta med deras projekt inom Ung Företagsamhet – en miljöbok för förskolebarn. Nu har boken Mille-miljövänlig precis kommit från tryckpressarna.

– Vi ville utveckla en produkt som engagerar och motiverar. När vi diskuterade hållbarhetsfrågan insåg vi att i princip alla är inkluderade och engagerade i frågan utom kanske den viktigaste målgruppen – de yngsta barnen. Det är ju faktiskt de som har framtiden i sina händer, berättar Wilma Persson, en av de fyra grundarna av UF-företaget Millebook UF.

Innehållet i boken Mille-miljövänlig har tagits fram av UF-ungdomarna själva, medan en vän på skolan har hjälpt till och illustrerat alla bilder i boken.

– Själva skapandet av boken, att utveckla ett manus, ta fram illustrationer och layout, har varit väldigt roligt. Vi har fått använda vår kreativa sida för att idén skulle bli verklig. Och nu har vi vår egen bok, berättar Wilma Persson.

Mille-Miljövänlig_omslag-cropped.jpg

På jakt efter ett företag med goda värderingar

Innan boken kunde bli verklighet behövdes en finansiär till projektet. Att Axfood kontaktades som samarbetspartner är ingen slump.

– Vi undersökte olika företag noga för att verkligen se att det fanns ett genuint miljötänk och en vilja att engagera och motivera andra. Efter mycket research insåg vi att Axfood var företaget vi ville samarbeta med. Vi upplever att vi delar samma värderingar, berättar Wilma Persson.

Viktigt att stötta ungt entreprenörskap

När gruppen presenterade sitt bokprojekt gick det inte att ta minste på deras engagemang och tro på projektet. För Axfood är det viktigt att stötta ungt entreprenörskap som på ett konkret och uppriktigt sätt vill bidra till verklig förändring i en av företagets allra viktigaste frågor – hållbarhet.

– Det kändes självklart att stötta det här UF-projektet eftersom det bygger på ett äkta intresse. Dessutom är idén med konkreta miljötips i bokform till barn smart och ligger helt rätt i tiden, säger Peter Hellström, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Axfood.

– Min förhoppning är att deras genuina driv och engagemang för miljöfrågan verkligen skiner igenom och smittar av sig till läsarna på varje sida i boken, säger Peter Hellström.

Vid intresse av att köpa boken kontakta millebookuf@gmail.com.