Axfoodfamiljen

30 okt 2019

Gränshandelskedjan Eurocash fyller 20 år

Det är 20 år sedan den första Eurocash-butiken öppnade i Svinesund för att låta köpglada norrmän korsa gränsen och handla mat billigare i Sverige. Nu satsar Eurocash på att bli ett ännu mer självklart val för sina kunder.

Sedan 1999, och den första butiken i Svinesund, har Eurocash etablerat ytterligare sex butiker nära gränsen mot Norge, från Strömstad i söder till Storlien i norr. Eurocash ska som specialiserad gränshandel göra det enkelt för den norska kunden att handla bra mat till lägsta pris. Visionen är att vara gränsens ledande matvarukedja.

johansvensson_eurocash.jpg
Johan Svensson, vd Eurocash

– Gränshandel är den häftigaste typen av marknadsplats eftersom den är så unik och särskiljande från övrig detaljhandel. Våra kunder handlar i stort sett väldigt mycket och tycker samtidigt att de gör en bra affär, säger Johan Svensson, vd för Eurocash sedan 2018.

Norrmän åker över gränsen för billigare mat

Att Norge inte är med i EU och att den norska regeringen har valt att införa en såkallad sockerskatt är två av de största faktorerna till att många norrmän väljer att åka över gränsen till Sverige för att handla mat.

De mest eftertraktade varorna är de med störst prisskillnad mellan grannländerna, såsom godis, tobak, läsk och kött. Johan Svensson upplever att Sverige ofta ligger ett par år före Norge vad gäller mattrender och medveten konsumtion. Men nu tycker han se en allt större efterfrågan på både hållbarhetstänk och ett bredare sortiment även från norrmännen.

– Kundtrenden går från att fokusera på traditionella varor som ost, kött och godis till ekologiska och nya varor som exempelvis havredryck. Hållbarhetsperspektivet får vi med oss av att tillhöra Axfoodfamiljen och kommer satsa ännu mer på att tydliggöra detta för våra kunder framöver, säger Johan Svensson.

Bättre förutsättningar med Axfood som ägare

Axfood äger 51 procent av Eurocash. Den andra ägaren är Norgesgruppen, en koncern liknande Axfood som äger ett flertal kedjor inom dagligvaruhandeln i Norge.

– Att vi ägs av både en norsk och svensk koncern är otroligt stimulerande. Från vår norska ägare får vi värdefulla insikter om våra kunder och hjälp med marknadsföringen, medan vi samtidigt kan dra nytta av alla tillgångar inom Axfood, exempelvis inom HR, ekonomi, logistik och inköp, förklarar Johan Svensson.

Han anser att integrationen i Axfood har varit värdefull på många sätt.

– Som liten organisation får vi med Axfood i ryggen utrymme att fokusera på att utveckla vår affär, vilket är en otrolig fördel. Även våra medarbetare gynnas som får möjlighet till kompetensutveckling genom Axfood. Det gör enorm skillnad!

Påskinvasion och Eurocash 2.0

Johan Svensson glömmer aldrig första gången han fick uppleva påskhandel hos Eurocash i Strömstad. Eftersom Norge har fler röda dagar över påsken jämfört med Sverige, samtidigt som nästan alla butiker håller stängt under ledigheten, slår gränshandeln i Sverige ofta nya försäljnings- och besöksrekord just under påsk.

– Jag kommer alltid bära med mig minnet av att för första gången som vd stå på parkeringen under påskhelgen tillsammans med butikschefen Daniel. Det myllrade av glada människor kring oss och i butiken. Kombinationen av en så överväldigande invasion av människor och den enorma köpglädjen var oslagbar.

Påsken kommer bli speciell för Johan Svensson och Eurocash även 2020. Då öppnar en helt ny butik i Storlien, som kommer bli startskottet för vad Johan kallar "Eurocash 2.0".

– Vi lanserar ett uppdaterat koncept i Storlien. Kunderna ska såklart känna igen sig, men vi kommer spetsa till vårt erbjudande och uppdatera sortimentet och kundupplevelsen. Målet är att kunderna ska hitta det där lilla extra som ger känslan av att alltid göra en bra affär.