Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Veganska Maisha lanseras hos Urban Deli

22 maj 2019

I maj lanseras Maisha, ett nytt växtbaserat alternativ till smör och ost, på Axfoodägda Urban Deli. Produkterna är utvecklade av Anna Lundström, vars intresse för veganskt uppstod när hon träffade en ny kärlek.

Foto: Angelica Zander

I maj lanseras Maisha, ett nytt växtbaserat alternativ till smör och ost, på Axfoodägda Urban Deli. Produkterna är utvecklade av Anna Lundström, vars intresse för veganskt uppstod när hon träffade en ny kärlek.

Allting började med kärlek och en källare. Anna Lundström, en ostälskande tjej, blir kär i en kille – som visar sig vara vegan. När hon börjar laga och äta mer och mer växtbaserad mat saknar hon verkligen ost, och ingen vegansk ost kommer i närheten av att tillfredsställa hennes behov. Hon börjar experimentera på egen hand nere i en källare. Efter några misslyckade försök lyckas hon till sin glädje skapa något riktigt gott – Maisha Deli.

– Målet är att erbjuda de godaste och mest attraktiva växtbaserade produkterna på marknaden, som tilltalar alla oavsett kost. Du ska inte behöva välja mellan god smak och omsorg om klimat och djur, säger Anna Lundström.

Nu lanseras hennes första två produkter, ett smörigt spread och en ostig jalapeño, på Urban Deli som ingår i Axfoodfamiljen. Johan Neuman, affärsområdeschef inom Axfood, har varit drivande i lanseringen:

– Vi var på jakt efter intressanta entreprenörer och genom ett inkubatornätverk träffade vi Anna. Hon hade en kul story, där kärleken till en kille drivit fram intresset för veganska produkter inom mejeriområdet. Dessutom är Annas produkter helt rätt i tiden och både smak och konsistens är riktigt bra.

I framkant inom framtidens mat

Johan Neuman pratade ihop sig med Jesper Weidlitz, affärsutvecklingschef på Urban Deli. De båda såg potential i att använda Urban Deli som dörröppnare för att lansera Anna Lundströms produkter. Tillsammans har de haft löpande kontakt med Anna, allt medan hennes idé har utvecklats. Nu har det blivit dags för Maisha att möta konsumenten.

– Vi vill vara i framkant när det gäller framtidens mat så det känns jättekul att lanseringen sker hos oss, säger Urban Delis Jesper Weidlitz.

Går att skiva, riva och smälta

Produktutvecklingen har inspirerats av genuint mathantverk med traditionella mejeritekniker såsom syrning, mögel och lagring, som vidareutvecklats och anpassats till växtbaserade råvaror. 

Osten, som går att skiva, riva och smälta, kommer att säljas över disk i Urban Delis saluhall. Smöret, som fungerar för både stekning, matlagning, bakning och som pålägg på frukostmackan, kommer att säljas i butikerna och serveras vid frukost. Inom kort kommer även poppers gjorda på Maishas ost att finnas på Urban Delis restaurangmeny.

Läs mer om MAiSHA Deli

Kategorier: Axfoodfamiljen