Rekordinsamling till SOS Barnbyar

31 januari 2020

Hemköp har tillsammans med sina kunder samlat in drygt 2,7 miljoner kronor till SOS Barnbyars arbete för barn i utsatthet under 2019. Det är rekord sedan samarbetet startades 2007. Den totala summan blev 4,2 miljoner kronor tack vare att Akelius Foundation dubblerat gåvor som kommit in under november och december 2019.

Pant Hemköp

Daniel Quist driver tillsammans med sin bror Andreas Quist Hemköp i Billdal. Deras kunder donerade mest under 2019 i jämförelse med alla närmare 200 Hemköpsbutiker.

­– Roligt att vi ligger i topp. Vi märker tydligt att vi har engagerade kunder som bryr sig om omvärlden, säger Daniel Quist.

Hemköps medlemmar har förutom pantgåvor möjlighet att skänka 10 öre av varje hundralapp man handlat för. Här går Hemköp in och skänker motsvarande summa till SOS Barnbyar.

Bidragen skänks till den barnby i Ukraina som Hemköp varit med och byggt upp.

– Runt sex miljoner människor är drabbade av konflikten i östra Ukraina. De som drabbas hårdast är de barn som redan lever i utsatthet. Tillsammans med Hemköp och deras kunder säkrar vi barns nutid och framtid. Under året har vi bland annat kunnat erbjuda barn psykosocialt stöd i de mest utsatta områdena, säger Kristoffer Wihed, Strategic Partnership Manager på SOS Barnbyar.

Hemköp har bidragit med närmare 15 miljoner kronor till SOS Barnbyar sedan 2007.

För mer information och bilder kontakta
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp

076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se