Svenskproducerade livsmedel blir allt populärare. Som gästkrönikör i Axfoods rapport Mat 2030 förklarar Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB, varför. ”Strikta regler skapar förtroende och bygger efterfrågan”, skriver hon.
Svenskproducerade livsmedel blir allt populärare. Som gästkrönikör i Axfoods rapport Mat 2030 förklarar Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB, varför. ”Strikta regler skapar förtroende och bygger efterfrågan”, skriver hon.
Svenskproducerade livsmedel efterfrågas allt mer och är ett av Axfoods prioriterade områden. Att värna om svenska mervärden kommer fortsatt att vara ett av Axfoods viktigaste bidrag i samhällsdebatten.
Enligt Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB, är en av anledningarna till att efterfrågan på svenskproducerad mat ökar de svenska bönderna och deras produktionsmetoder.
”Svenska värden med hög djurvälfärd, korta transporter, bra förutsättningar för odling och uppfödning samt strikta regler skapar förtroende och bygger efterfrågan”, skriver hon i en krönika i årets version av Axfoods rapport Mat 2030.
Gästkrönikörer i Mat 2030
Den tredje versionen av Mat 2030 släpptes i juni. Där uppmanar Axfood, precis som tidigare år, politiker och beslutsfattare att stötta en hållbar utveckling. Det görs genom 69 konkreta förslag på åtgärder. I årets version konstateras också att av de tidigare årens förslag är 23 gjorda eller på väg att genomföras efter vår påverkan. Nytt för i år är att sex gästkrönikörer medverkar i rapporten. Däribland Maria Forshufvud.
I sin krönika skriver hon att det är klokt att producera mat i Sverige eftersom att vi har goda naturliga förutsättningar som vatten, djur, plats och bete. Att handla svenskproducerad mat är bra för klimatet.
”Att det är klimatsmart att dricka svensk mjölk och äta svenskt nötkött beror till stor utsträckning på att 65 procent av det svenska nötköttet kommer från mjölkbesättningar som producerar både mjölk och kött”.