För att göra det enkelare att minska matsvinnet i svenska hushåll har Willys dragit igång Instagram-tjänsten Restakuten.
För att göra det enkelare att minska matsvinnet i svenska hushåll har Willys dragit igång Instagram-tjänsten Restakuten.
I Sverige slängs 200 000 ton ätbar mat av svenska hushåll varje år. Nu vill Willys bidra till att minska den siffran. För att göra det så enkelt som möjligt att minska sitt matsvinn har matkedjan dragit igång Restakuten – där konsumenter kan lägga upp en bild på sin Instagram och Willys snabbt svarar med ett gott recept på en maträtt man kan tillaga på resterna.
Willys har som mål att halvera sitt eget matsvinn till 2025 och har under de senaste åren arbetat för att inspirera fler till att leva svinnsmart. Nyligen genomförde matkedjan en undersökning via Sifo som visar att sju av tio (71%) aktivt har minskat sitt matsvinn det senaste året. 75% av dessa uppger att de börjat ta vara på sina rester.
–Det är fantastiskt att så många börjat tänka över sitt matsvinn det senaste året. De flesta har nog en risig lök och en gammal ost liggandes hemma som man inte vet vad man ska göra med, med Restakuten sparar man inte bara pengar utan med vår kocks hjälp får man också ett supergott recept och det blir ett kul sätt att ta vara på sina rester, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.
Så använder du Restakuten
- För att använda Restakuten laddar du upp en bild på Instagram, antingen i flödet eller på stories och taggar #Restakuten och @Willyssverige.
- Inom kort får du ett recept eller tips på vad du kan göra med dina rester som en kommentar.
- Restakuten kommer vara bemannad vardagar mellan 15.00 och 20.00 och helger 12.00-16.00 fram till 22 mars 2020, men du kan ladda upp fotot när som helst.
- Det krävs att du har en öppen profil.
För ytterligare information, kontakta:
Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, tel. +46 70-346 13 48
E-post: johanna.euren@willys.se
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 22–25 januari 2020. Totalt intervjuades 1127 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.