- Axfoods konsoliderade omsättning uppgick under perioden oktober-december till 9 978 Mkr (9 550), en ökning med 4,5 procent.
- Omsättningen i egenägd detaljhandel ökade med 3,3 procent under perioden. Omsättningen i jämförbara butiker ökade under perioden med 2,4 procent.
- Rörelseresultatet för perioden uppgick till 372 Mkr (340).
- Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 370 Mkr (337).
- Resultatet efter skatt var för perioden 277 Mkr (257) och resultat per aktie 5,23 kr (4,79).
- Annica Elmehagen Lundquist utsågs till ny kommunikationsdirektör.
- Styrelsen föreslår en utdelning om 17 kr per aktie (15).
- Styrelsen föreslår en aktiesplit med villkoret 4:1.
- Axfoods målsättning för 2015 är att överträffa resultatet för 2014.
För ytterligare information vänligen kontakta:
Anders Strålman, koncernchef och verkställande direktör, mobil 070-293 16 93.
Karin Hygrell-Jonsson, ekonomi- och finansdirektör mobil 070-662 69 70.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.